بررسی اثر محافظتی سیاه دانه بر پارامترهای اسپرم در موش های دریافت کننده نانوذره اکسید تیتانیوم در زمان تکامل جنینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
نانوتکنولوژی عبارت است از دست کاری دقیق و کنترل شده ساختار اتمی یا مولکولی مواد در مقیاس نانو به منظور تهیه ریز ذراتی با خصوصیات نوظهور و کاربردهای خاص. بسیاری از مطالعات in vivo و in vitro نشان دهنده اثرات منفی و مخرب نانو پارتیکلها بر سلول های زایای جنس نر است. ذرات نانو عبارت اند از ذرات اولیه ای که حداقل یکی از ابعاد آن ها کمتر از 100 نانومتر باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه 20 سر موش بالغ نژاد (NMRI) سن 8-6 هفته با وزن 30-25 گرم استفاده شد. موش های بالغ جهت انجام جفت گیری به صورت 2 موش ماده بالغ همراه با یک موش نر بالغ در یک قفس قرار داده شدند. موش های حامله به صورت تصادفی به 4 گروه (کنترل ˓تیتانیوم˓ سیاه دانه ˓تیتانیوم سیاه دانه) تقسیم شدند. موش ها با تکنیک جابجایی مهره های گردنی قربانی شدند. با استفاده از لام نئوبار و در زیر میکروسکوپ نوری شمارش اسپرم ها و مورفولوژی اسپرم موردبررسی قرار می گیرد.
نتایج
در این بررسی پارامترهای سیمن ازنظر تعداد اسپرم و مورفولوژی اسپرم و وزن ارگان ها مورد مطالعه قرارگرفتند. کاهش تعداد اسپرم ها، افزایش اسپرم های غیرطبیعی و کاهش وزن در گروه تیتانیوم دیده شد که در گروه درمان به خاطرسیاه دانه این تغییرات جبران شدند)0.05 >P  (.
یافته ها
نانوذره اکسید تیتانیوم می تواند باعث کاهش شمارش اسپرم و افزایش اسپرم های غیر طبیعی شود در مطالعات قبلی (حاج شفی ها و همکاران) نشان دادند که نانو ذرات توانایی عبور از سد خونی- بیضه ای را دارند. سیاه دانه با توجه به اثر محافظتی وآنتی اکسیدانی سیاه دانه می تواند باعث بهبود اثرات سمی اکسید تیتانیوم شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1981742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!