بررسی اثر داروی سیس پلاتین و عصاره اوکالیپتوس بر روی بیان ژن KRAS در رده سلولی A549 سرطان ریه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان ریه یکی از همه گیرترین سرطان ها در سراسر جهان است. اخیرا چند انکوژن بالقوه شناخته شده اند که شامل EGFR، BRAF، KRAS و ژن ALK هستند. با توجه به شیوع بالای سرطان ریه، میزان مرگ ناشی از آن، عوارض شیمی درمانی و تلاش برای یافتن داروهای موثر و با عوارض کمتر، تحقیق حاضر با این هدف انجام شد که تاثیر یک عصاره گیاهی را بررسی کرده تا نتایج آن در اختیار مراکز تولیدی قرار گیرد.
مواد و روش ها
در این تحقیق، تاثیر عصاره اوکالیپتوس و داروی سیس پلاتین بر روی میزان بیان ژن KRAS در رده سلولی A549 سرطان ریه بررسی شد. به منظور تعیین زنده مانی سلول ها از روش MTT استفاده و IC50 تعیین شد. پس از تعیین  IC50سلول ها به مدت 48 ساعت در معرض تاثیر غلظتی کمتر از IC50 عصاره و دارو قرار گرفتند. سپس میزان بیان ژن KRAS نسبت به ژن کنترل β-ACTIN در گروه های کنترل و تیمار با عصاره و دارو تعیین شد. بدین منظور، پرایمر اختصاصی برای ژنβ-ACTIN  و KRAS طراحی و Real-Time PCR انجام شد.
ملاحظات اخلاقی
 این مطالعه با کد IR.IAU.East Tehran.REC.1396.3 در کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق به تصویب رسیده است.
یافته ها
نتایج نشان داد میزان IC50 عصاره و دارو به ترتیب 7/85 و 77/1 میلی گرم بر میلی لیتر بوده است. هم چنین، میزان بیان ژن ها در سلول های تیمار شده و کنترل با عصاره و دارو مقایسه گردید. بیان نسبی ژنKRAS  به ژن مرجع در رده سلولی سرطانی تیمارشده با عصاره و دارو به ترتیب به میزان 89/2 و 25/9 برابر طی 48 ساعت به طور معنی دار (0=p) کاهش یافت.
نتیجه گیری
با توجه به کاهش بیان نسبی ژن در رده A549 تیمار شده می توان به مطالعات آینده در خصوص درمان هدف مند سرطان ریه امیدوار بود و از این رو پتانسیل استفاده از ترکیبات گیاهی آشکارتر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1985003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!