آنالیز ریسک های بحرانی ناشی از حریق یک شهرک صنعتی با تلفیقی از روش های منطق فازی، نظرات خبرگان،Bow-tie وMonte Carlo

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
 شهرک های صنعتی دارای پتانسیل بالایی در رخدادهای آتش سوزی هستند. مطابق با بررسی های انجام شده، بیش از 85 درصد از حوادث صنعتی در شهرک های صنعتی در طول دهه 80 و 90، حوادث آتش سوزی بوده اند که در 10 درصد از موارد، بیش از یک کارخانه درگیر بوده اند.
مواد و روش ها
 ابتدا 30 مورد از صنایع پرخطر شهرک صنعتی عباس آباد شناسایی گردید و پس از اعمال HAZOP (Hazard and Operability Analysis)، درخت خطا رسم شد. سپس با استفاده از شبکه Bayesian و آنالیزهای کمی و کیفی، لینک های ضعیف سیستم مشخص شدند و نرخ شکست در هر نقطه با استفاده از اطلاعات موجود و نظرات خبرگان پیش بینی گردید و با استفاده از روش فازی و Monte Carlo محاسبه گشت. در ادامه با ورود داده ها به نرم افزار کریستال بال، ریسک ها تجزیه و تحلیل شدند و با استفاده از روش Bow-tie، ریسک های پرخطر شناسایی و فیلتر گردیدند و اقدامات مدیریتی جهت کاهش آن ها ارائه گردید.
یافته ها
 با استفاده از نظر خبرگان در طول فرایند HAZOP و فیلترهای اعمال شده، 15 رویداد پایه ای استخراج گردید که شش رویداد احتمالاتی و نه رویداد فازی بودند. با توجه به نتایج حاصل از نظر خبرگان و مدل مورد نظر، ریسک ها امتیازبندی شدند که بیشترین امتیاز را صنایع فوم و رنگ به دست آوردند.
نتیجه گیری
 صنایع دارای مواد با نقطه اشتعال پایین، خطر آتش سوزی بالایی دارند؛ از این رو لازم است دقت بیشتری به منظور کنترل آن ها صورت گیرد. با استفاده از نتایج این مطالعه و ارائه دستورالعمل ها و آموزش های لازم به مدیران صنایع، داده های آماری کاهش چشم گیری را در تعداد حوادث اتفاق افتاده در شهرک صنعتی عباس آباد نشان دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1985754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!