ارتباط بین سبک زندگی دانش آموزان 11 تا 14 ساله شهر تهران با سطح بندی خدمات شهری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سبک زندگی سالم در سنین مدرسه، موجب نهادینه شدن رفتار در فرد و بروز آن در بزرگسالی می گردد. امکانات موجود در محیط زندگی می تواند بر انتخاب های فرد که سبک زندگی وی را تشکیل می دهند اثرگذار باشد. بنابراین، هدف محقق بررسی ارتباط بین سبک زندگی دانش آموزان 11 تا 14 ساله شهر تهران با سطح بندی خدمات شهری است.
مواد و روش ها
این مطالعه، به روش توصیفی-پیمایشی بر روی 386 دانش آموز در تهران طی یک نمونه گیری چند مرحله ای انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه ای حاوی سوالات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد سبک زندگی بود و با آمار توصیفی و آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون نا پارامتری من ویتنی تحلیل شد.
یافته ها
میانگین نمره کل سبک زندگی در هر یک از مناطق فرا بهره مند (66/26 ± 36/177)، میان بهره مند (54/25 ± 78/176) و فرو بهره مند (08/30 ± 7/179) در حد متوسط بود. بین سبک زندگی دانش آموزان با سطح بندی خدمات شهری ارتباط معنی داری وجود نداشت. بیشترین میانگین مربوط به بعد مسئولیت پذیری در مورد سلامت و کمترین میانگین مربوط به بعد مدیریت استرس بود. از نظر رفتارهای ارتقا دهنده سلامت در بعد فعالیت بدنی، پسران به طور معنی داری نمره بهتری نسبت به دختران (020/0=p) به دست آوردند. در ابعاد تغذیه (001/0>p) و روابط بین فردی (029/0=p) دختران به طور معنی داری بهتر از پسران بودند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های مطالعه حاضر می توان گفت سطح بندی خدمات شهری بر انجام رفتارهای ارتقا دهنده سلامت دانش آموزان تهرانی تاثیری نداشته است. لذا لزوم یافتن عوامل دیگری که موجب ترغیب نوجوانان به داشتن سبک زندگی بهتر گردد ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1988433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!