مطالعه فراوانی ژن های LasI، AlgD و مقاومت آنتی بیوتیکی چندگانه (MDR) در سودوموناس های جداشده از نمونه های عفونی مراکز درمانی شهرستان فسا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سودوموناس آئروجینوزا یکی از مهمترین باکتری های بیماریزای ایجادکننده عفونتهای بیمارستانی بوده که دارای مقاومت نسبت به بسیاری از آنتی بیوتیک ها است. همچنین حضور ژن LasI و AlgD به قدرت بیماری زایی این باکتری کمک می کند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی ژن های یاد شده و مقاومت آنتی بیوتیکی و ارتباط معنی دار بین آن ها بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی- توصیفی بر روی 91 ایزوله سودوموناس جداشده از مراکز درمانی شهرستان فسا انجام شد. پس از انجام تست های استاندارد بیوشیمیایی و میکروبیولوژی، تمامی سویه ها از لحاظ حضور ژن های LasI و AlgD به روش PCR ارزیابی شدند و تست حساسیت آنتی بیوتیکی به روش دیسک دیفیوژن و MIC انجام گرفت. آنالیز آماری توسط نرم افزار SPSS20 انجام شد.
نتایج
از 91 جدایه، (34/%59) 54 نمونه سودوموناس آئروجینواز و (66/%40) 37 نمونه سایر گونه ها تشخیص داده شدند. نتایج تعیین الگوی مقاومت دارویی برای هر دو گروه نشان داد که بیشترین مقاومت نسبت به سفپیم به وجود آمده است. 40 ایزوله سودوموناس آئروجینوزا و 30 ایزوله سایر گونه ها، تست MIC نسبت به سفپیم را μg/ml ≥ 16 نشان دادند. تمام جدایه ها واحد ژن AlgD بوده اند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه، مقاومت بالایی نسبت به آنتی بیوتیک های مختلف در بین سویه های سودوموناس آئروجینوزا و سایر سویه ها نشان داد. همراهی ژن های کروم، سنسینگ و ژن مولد آلژینات با ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی می تواند وخامت درگیری با این گروه از باکتری ها را بیشتر نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1240 تا 1247
لینک کوتاه:
magiran.com/p1988682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!