ارزیابی اثر محافظتی کروسین بر روند رشد جنین های حاصل از لقاح آزمایشگاهی در موش های سفید کوچک آزمایشگاهی (سوری) درمان شده با بوسولفان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بوسولفان در کنار نقش درمانی دارای اثرات القای استرس اکسیداتیو و کاهش قدرت باروری است. هدف این مطالعه ارزیابی اثرات محافظتی کروسین بر باروری آزمایشگاهی در موش های درمان شده با بوسولفان است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی تعداد 18 سر موش سفید کوچک آزمایشگاهی ماده به وزن تقریبی 25 گرم به 6 گروه تقسیم شده و به مدت 21 روز تیمار شدند. گروه کنترل حلال بوسولفان را به صورت داخل صفاقی تک دز به حجم ml 1/0 دریافت کردند. گروه کنترل شم فقط بوسولفان با دز mg/kg, IP10 تک دز دریافت کردند. گروه های تجربی شماره 1، 2، 3 به همراه با بوسولفان کروسین با دزهای mg/kg/day, IP100، 200، 400 دریافت نمودند. گروه کنترل مثبت فقط کروسین با دز mg/kg/day, IP400 دریافت کردند. پس از پایان دوره درمان حیوانات آسان کشی شده و پس از انجام مراحل لقاح داخل آزمایشگاهی مراحل رشد جنینی موردبررسی قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از روش آماری ANOVA یک طرفه و تست تعقیبی Bonferroni اختلاف بین تمامی گروه ها مورد مقایسه قرار گرفت. اختلاف در سطح 05/0P< معنی دار توصیف گردید.
نتایج
نتایج نشان داد که تجویز کروسین همراه با بوسولفان باعث افزایش معنی داری در کیفیت اووسیت، میزان لقاح، روند رشد جنینی پیش از لانه گزینی و کیفیت جنین در مقایسه با گروه بوسولفان شد (05/0P<). علاوه بر این در گروه دریافت کننده کروسین آثار مسمومیت مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که کروسین می تواند از توان باروری جنس ماده در برابر آسیب های ناشی از بوسولفان محافظت کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1314 تا 1323
لینک کوتاه:
magiran.com/p1988690 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!