بررسی پتانسیل کیست زایی پروتواسکولکس های تحت تاثیر تابش امواج میکرو در شرایط درون تنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
جراحی کیست هیداتیک منجر به پارگی کیست و رهایی پروتواسکولکس ها می شود. بر اساس نتایج مطالعه قبلی که نشان داد امواج میکرو در محیط برون تنی قابلیت غیرفعال سازی پروتواسکولکس ها را دارند، در این مطالعه اثر این امواج بر روی پروتواسکولکس ها در محیط درون تنی ارزیابی شد.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی روی 24 موش سوری انجام شد. کیست هیداتیک گوسفندی از کشتارگاه جمع آوری و پروتواسکولکس های آن خارج شد. بیست وچهار لوله اپندورف حاوی پروتواسکولکس به 4 گروه تقسیم شد. گروه اول (کنترل) در محیط آزمایش قرار نگرفت و تحت تابش نبود. گروه دوم و سوم (تیمار) به ترتیب به مدت 40 و 60 ثانیه تحت تابش امواج میکرو قرار گرفتند. گروه چهارم (شم) بدون تابش امواج در محیط آزمایش قرار گرفت. محتویات هر لوله با رعایت کدهای راهنمای کار با حیوانات به یک موش سوری تزریق شد. پس از 4 ماه موش ها کشته شدند و تعداد و محل تشکیل کیست در آن ها بررسی شد. داده های آماری با آزمون کروسکال والیس در سطح معناداری0/05 P< تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
میزان مرگ ومیر پروتواسکولکس ها در گروه های تیمار پس از تابش امواج میکرو نسبت به گروه کنترل و شم افزایش معنا دار داشت (0/0001P<). تعداد کل کیست های تشکیل شده در موش های گروه های تیمار نسبت به گروه کنترل کمتر بود ولی تفاوت آماری آن معنی دار نبود (0/407P>).
نتیجه گیری
امواج تکرارپذیر میکرو نه تنها در مرگ ومیر پروتواسکولکس ها تاثیر دارند بلکه قابلیت تولید کیست در پروتواسکولکس های زنده مانده را کاهش می دهند. به دلیل اینکه تابش امواج میکرو، یک روش غیرتهاجمی محسوب می شود می توان از آن به عنوان روش جایگزین در کمک به درمان بیماری کیست هیداتیک استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
3598 تا 3606
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!