شناسایی تنیدگی های روانشناختی مادران با کودک اتیسم : یک مطالعه ی کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
خانواده یک نظام اجتماعی ست که اختلال هر عضو، کل نظام را مختل می کند. وجود کودک استثنایی آسیب های جبران نا‍پذیری را بر خانواده وارد می کند و به دلیل نقش محوری مادر در خانه و تعامل مستمر وی با کودک بیشترین آسیب را متحمل می شود. از این رو پژوهش حاضر به منظور شناسایی تیندگی های روان شناختی در مادران با فرزند اتیسم انجام شده است .
روش  : روش تحقیق بر اساس ماهیت داده ها کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی  ،بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات ، توصیفی ، از نوع مصاحبه ی نیمه ساختارمند بود . مشارکت کنندگان این پژوهش را کلیه ی مادران دارای فرزند اتیسم شهر تهران تشکیل می داد که از بین آن ها 20 نفر به صورت هدفمند برای مصاحبه انتخاب شدند . به دلیل انتخاب روش پدیدارشناسی توصیفی از  روش تحلیل محتوا هفت مرحله ای Collaizzi  بود .
یافته ها
نتایج بررسی ها نشان داد تنیدگی های  مادران شرکت کننده را می توان در قالب سه طبقه ی اصلی احساسات منفی مادران، زندگی با فشارهای ملالت بار  و کمبودیابی و عدم کفایت منابع حمایتی در مقایسه با استرس دسته بندی کرد.
نتیجه گیری
باتوجه به نتایج به دست آمده و توجه روانشناسان و مشاوران خانواده به تنیدگی های مادران دارای فرزند اتیسم ،به نظر می رسد برگزاری کلاس های آموزشی می تواند تاثیر به سزایی در رشد مهارت و خودکارآمدی وکاهش استرس در آن هاداشته باشد .همچنین پذیرش اختلال نقش مهمی در سلامت روان مادر خواهدداشت و حضور وحمایت پدر کمک می کند تا مادر ارزش های خود رابشناسد و در نقش های دیگرش نیز فعال بماند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1997799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!