رابطه سلامت روان و عزت نفس با ارزیابی فراشناختی بدشکلی بدن در زنان متقاضی رینوپلاستی مراجعه کننده به دو مرکز جراحی زیبایی کرمانشاه در سال 1396-1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
رینوپلاستی را می توان شایع ترین عمل جراحی زیبایی در ایران نامید که هر روزه به تعداد آن افزوده می گردد. مطالعات نشان داده اند که سلامت روان و عزت نفس از جمله عواملی هستندکه می توانند در گرایش افراد به رینو پلاستی تاثیر داشته باشد. برداشت افراد از ظاهر خود نیز می تواند بر سلامت روان، عزت نفس و گرایش به عمل رینو پلاستی موثر باشد. بنابر آنچه گفته شد، هدف از این مطالعه، تعیین ارتباط سلامت روان و عزت نفس با ابعاد فراشناختی بدشکلی بدن زنان متقاضی رینوپلاستی مراجعه کننده به مراکز جراحی زیبایی کرمانشاه در سال 1396-1397 است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - تحلیلی - مقطعی است که در سال 1396-1397 در مراکز جراحی زیبایی کرمانشاه شامل یک مطب خصوصی و بیمارستان دولتی طالقانی بر روی یک نمونه 150 نفری از زنان متقاضی رینوپلاستی صورت گرفت. اطلاعات از طریق پرسشنامه های ارزیابی فراشناخت بدشکلی بدن (BDMCQ)، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ (SES) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) جمع-آوری شدند. سپس یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آمارهای توصیفی و استنباطی و همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
این مطالعه روی 150 زن با میانگین سنی 24/4 ± 04/24 انجام شد. از نظر وضعیت تاهل 80 درصد آزمودنی ها مجرد بودند. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین سلامت روان (52/0=r، 001/0 > P)، افسردگی (48/0=r، 001/0 >P)، اضطراب (47/0=r، 001/0 > P)، عملکرد اجتماعی (32/0=r، 001/0 > P)، علائم جسمانی (41/0=r، 001/0 >P) و ارزیابی فراشناختی بد شکلی بدن رابطه مثبت معناداری دارد، و عزت نفس با ارزیابی فراشناختی از شکل بدن (39/0-=r، 001/0 > P) رابطه منفی معنادار دارد. همچنین تحلیل داده ها نشان داد که ارتباط مثبت معناداری بین زیر مقیاس های سلامت روان (علائم جسمانی، اضطرابی، عملکرد اجتماعی، افسردگی) و زیر مقیاس های ارزیابی فراشناختی از بدشکلی بدن (راهبردهای کنترل فراشناختی، ائتلاف فکر - عمل، باورهای مثبت و منفی فرا شناختی و رفتارهای ایمنی) وجود دارد (05/0>(P. بین عزت نفس و و زیر مقیاس پرسشنامه ارزیابی فراشناختی بدریخت انگاری رابطه منفی معناداری وجود داشت  (001/0 > P). همچنین عزت نفس و سلامت روان 30 درصد تغییرات ارزیابی فراشناختی از بدشکلی بدن را تبیین می کنند (30/0=R2adj).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه افزایش عزت نفس و سلامت روان منجر به بهبود ارزیابی فراشناختی از شکل بدن می شود که این بهبود می تواند در کاهش عمل های زیبایی کمک کننده باشد. از طرف دیگر بهبود ارزیابی از بدن خود می تواند منجر به بهبود سلامت روان و عزت نفس که این عوامل خود از علل گرایش افراد به سمت عمل های زیبایی هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1998678 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!