شناسایی و اولویت بندی عوامل حیاتی موفقیت در زنجیره ی تامین و توزیع دارو با استفاده از تکنیک دیمتل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
شرکت های تولیدکننده و توزیع کننده ی دارو در کشور به دلیل امنیت تولید و توزیع دارو به عنوان قابل اتکاترین شرکت ها از لحاظ سودآوری شناخته می شوند. نقاط ضعف این حوزه شامل بهره وری پایین در تامین مواد اولیه و توزیع دارو و به تبع آن بروز مشکل سرمایه در گردش و افزایش هزینه های مالی شرکت ها می باشد. از این رو هدف پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل حیاتی موفقیت در زنجیره ی تامین و توزیع صنعت دارو در کشور، برای تصمیم گیری های موثر در این حوزه است.
روش بررسی
پژوهش، شامل دو فاز کتابخانه ای و پیمایشی است. در فاز اول با جستجو در پایگاه های علمی، عوامل حیاتی موفقیت در زنجیره ی تامین و توزیع شناسایی و در 25 بعد تقسیم شدند. در فاز دوم طبق اصل پارتو 9 بعد از این 25 بعد، مبنای مقایسات زوجی عوامل در تکنیک دیمتل جهت تعیین تاثیرگذاری و اثرپذیری قرارگرفتند. جامعه ی آماری پژوهش را شرکت های تولیدکننده و توزیع کننده ی دارویی کشور در سال 1397 تشکیل می دهند. از این بین 13 خبره زنجیره ی تامین و توزیع دارو با روش نمونه گیری نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها نیز از نرم افزار Excel و Matlab استفاده شد.
یافته ها
حمایت مدیریت ارشد، استفاده از فناوری اطلاعات و مداخله ی دولت، سه عامل نخست بین عوامل اثرگذار، و فرایندها، کیفیت خدمات و اعتماد سه عامل نخست بین عوامل اثرپذیر می باشند. همچنین، حمایت مدیریت ارشد پرتعامل ترین عامل و مداخله ی دولت به عنوان کم تعامل ترین عامل، شناخته شد.
نتیجه گیری
مدیران نمی توانند همه ی عوامل را مدنظر قرار دهند بلکه باید با توجه به شرایط شرکت خود، روی عوامل اثرگذار و تعامل پذیر سرمایه گذاری کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!