بررسی تغییرات روش های عملکردی ریوی بر اساس میزان دز دریافتی بخش های فوقانی و تحتانی ریه در بیماران مبتلابه سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ایجاد عوارض ریوی ناشی از پرتودرمانی پستان هنوز به درستی مشخص نشده است. این عوارض، می تواند به طور موقت یا دایم به ریه آسیب وارد کند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی تغییرات پارامترهای حجمی ریوی (Lung volume parameters یا LVP) و تعیین ارتباط آن ها با متوسط دز دریافتی و حجمی که 20 گری دریافت می کند (V20)، در لوب های فوقانی و تحتانی و کل ریه بود.
روش ها
23 بیمار مبتلابه سرطان پستان که تحت پرتودرمانی موضعی قرار گرفته بودند، انتخاب شدند. جهت بررسی صحت دز دریافتی حاصل از محاسبات سیستم طراحی درمان (Treatment planning system یا TPS)، از شش عدد Thermoluminescence dosimeter (TLD) که به طور یکنواخت داخل فانتوم قفسه ی سینه توزیع شدند، استفاده گردید. برای بررسی تغییرات LVP، روش Body plethysmography طی سه مرحله انجام شد.
یافته ها
تغییرات LVP 3 ماه بعد از درمان، روند کاهشی و 6 ماه بعد از درمان بهبود جزئی نشان دادند و متوسط درصد کاهش آن ها 3 ماه بعد از درمان به ازای هر گری افزایش متوسط دز دریافتی ریه، 64/0 درصد و به ازای هر درصد افزایش V20، 34/0 درصد به دست آمد. ارتباط معنی داری بین سن و مثبت یا منفی بودن گیرنده های هورمونی با تغییرات LVP یافت نشد. کمینه و بیشینه ی درصد خطای محاسبات توزیع دز، به کمک هیستوگرام دز- حجم و مقادیر اندازه گیری شده با TLD، 8/1 و 2/4 درصد بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که تغییرات LVP، 3 و 6 ماه بعد از درمان، بیمار را در معرض بیماری ریوی و کاهش برگشت ناپذیر حجم های ریوی قرار نمی دهد. همچنین، محاسبات توزیع دز سیستم طراحی درمان از دقت کافی برخوردار بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!