بررسی فعالیت برخی آنزیمهای گوارشی و پارامترهای بیوشیمیایی خون تحت تاثیراستفاده ازنمک(NaCl) درجیره غذایی بچه فیل ماهی پرورشی(Huso huso)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این آزمایش در قالب 4 تیمار با افزودن نمک در چهار سطح 0، 3، 6، 9 درصد به جیره غذایی پایه طراحی گردید. برای این منظور 480 قطعه بچه فیل ماهی (H. huso) پرورشی با میانگین وزن 175 گرم و سن 5 ماه، در 12 مخزن فایبرگلاس 2000 لیتری به مدت 12 هفته مورد آزمایش قرار گرفت. در پایان دوره، کلسترول، تری گلیسرید، پروتئین کل، چربی کل، گلوکز، اسمولاریته، کلر، سدیم و برخی از آنزیم های گوارش شامل آلکالین فسفاتاز، پروتئاز، لیپاز و آمیلاز مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج مشخص گردید که میزان همه آنزیم های گوارشی مورد بررسی در این تحقیق در تمامی تیمارها نسبت به شاهد افزایش معنی داری داشته است. نتایج نشان داد که بیشترین سطح افزایش مربوط به آلکالین فسفاتاز است. به طوری که در شاهد از مقدار 405±3380 به میزان (u/kg) 50/1667± 50/12117 در جیره با غلظت 6% نمک افزایش یافت. همچنین میزان سدیم و کلر سرم خون ماهیان در تیمار 3 افزایش معنی داری نسبت به شاهد داشته است، اما در سایر شاخص های بیوشمیایی مورد آزمایش بین تیمارها و شاهد اختلاف معنی دار آماری مشاهده نشد. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که افزودن نمک به جیره غذای می تواند در عملکرد سیستم گوارشی و سلامت موثر واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2004019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!