تحلیلی بر مدل های مشارکت عمومی - خصوصی در مدیریت بیمارستانی: مرور دامنه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
روند فزاینده مخارج درمانی، محدودیت های مالی، کیفیت و کارایی پایین خدمات بیمارستان های دولتی و انتظارات روزافزون، نظام های سلامت را ملزم به استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی نموده است. مشارکت عمومی - خصوصی به عنوان راه حلی که مزایای هر دو بخش راجمع کرده و معایب آنها را به حداقل می رساند در سیاست گذاری نظام سلامت مطرح می شود. هدف مطالعه حاضر، بررسی مدل های مشارکت عمومی - خصوصی در حوزه بیمارستانی و ارائه پیشنهاداتی جهت انتخاب مدل بهینه در شرایط گوناگون است.
روش پژوهش: در این پژوهش پس از ساختاربندی پرسش و تعیین دامنه مطالعه، مقالات منتخب ارزیابی عمیق شده و تعاریف، مزایا و معایب انواع مدل های مشارکت بکار رفته در مدیریت بیمارستانی بررسی و این مدلها از نظر شاخص های کیفیت - اثربخشی، دسترسی، کارایی مالی و میزان تسهیم ریسک مقایسه شدند.
یافته ها
با مرور دامنه ای 32مقاله، انواع مدل های مشارکت در قالب ارائه خدمات، تامین مالی و اصلاح زیرساخت ها و سطح ترکیبی تحلیل شدند. برهمین مبنا مدل های "برون سپاری بالینی" و "قرارداد مدیریت" بالاترین سطح دسترسی و کیفیت - اثربخشی را به خود اختصاص داده و مدل های "DBFO"،"BOO" و "برون سپاری بالینی" بالاترین سطح کارایی مالی را درپی داشتند. هم چنین "قرارداد خدمت" و "خصوصی سازی کامل" در دو سر طیف تسهیم ریسک قرار گرفتند. در نهایت، جهت ارتقای بهره وری بیمارستان های دولتی، قراردادهای "برونسپاری"، "مدیریت" و "اجاره" و جهت افزایش تعداد تخت های بیمارستانی، مدل های "BOO"،"BOT" و "DBFO" توصیه گردیدند.
نتیجه گیری
با لحاظ چالش های مدیریت بیمارستانی و هم چنین ویژگی های اختصاصی اقتصاد سلامت درعدم تبعیت از فروض اقتصاد هنجاری، بکارگیری مدل های مشارکت عمومی - خصوصی، امری ضروری در راستای تحقق اهداف نظام سلامت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2004841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!