تبیین مدلی برای حمایت از حقوق سرمایه‎گذاران با تاکید بر سازه های حسابداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
رشد و توسعه اقتصادی هر کشور، توان تولیدی آن کشور را نشان می‎دهد و یکی از عوامل بسیار مهم تولید، سرمایه است. تامین مالی از طریق بازار سرمایه، از جمله روش‎های بسیار کم‎هزینه تامین مالی به‎شمار می‎رود که مستلزم جلب اعتماد، امنیت سرمایه‎گذاری و حمایت از حقوق سرمایه‎گذاران است. هدف تحقیق حاضر تبیین مدلی برای حمایت از حقوق سرمایه‎گذاران با تاکید بر سازه‎های حسابداری است.
روش
در این تحقیق با استفاده از روش نمونه‎گیری نظری و سپس نمونه‎گیری گلوله برفی، از طریق مصاحبه با خبرگان و اشخاص صاحب نظر از جمله اعضای هیئت علمی دانشگاه و افراد شاغل در سازمان بورس و اوراق بهادار یا سایر ارکان بازار سرمایه، با به‎کارگیری روش تحقیق نظریه‎پردازی زمینه‎بنیان و تحلیل داده‎های حاصل از مصاحبه، عوامل موثر بر حمایت از حقوق سرمایه گذاران بررسی شده است. همچنین با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مفاهیم، مقوله‎ها، مشخصات و ابعاد مقوله‎ها استخراج شد و مقوله‎های یاد شده به شرایط علی، راهبردها، شرایط مداخله‎گر، شرایط بستر و در نهایت پیامدها طبقه‎بندی شدند. مدل به‎دست آمده، با ارائه به صاحب نظرانی که تعدادی از آنها قبلا در مصاحبه شرکت نداشتند، پس از پالایش، به تایید رسید.
یافته‎ها
در این پژوهش با ارائه مدلی برای حمایت از حقوق سرمایه‎گذاران، مولفه‎های تاثیرگذار بر حمایت از حقوق سرمایه‎گذاران شناسایی شدند.
نتیجه‎گیری
شناسایی مولفه‎های حمایت از حقوق سرمایه‎گذاران، سلامت اقتصادی جامعه و اعتماد عمومی را افزایش می‎دهد و به تحقق عدالت اقتصادی، تخصیص بهینه منابع، پیشگیری از فساد و سوءاستفاده‎های مالی، ارتقای شفافیت اطلاعاتی بازار سرمایه، توسعه بازار سرمایه، ایجاد بازار فعال، رقابت در اقتصاد، توسعه اقتصادی و پیشرفت صنعتی کمک می‎کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p2006060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!