تاثیر احتقان زدایی ترکیبی و پمپ فشاری بر تصویر ذهنی در زنان مبتلا به تورم لنفاوی ثانویه به درمان سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیماران مبتلا به سرطان پستان در صورتی که دو غده لنفاوی زیر بغل آنها مثبت باشد، همزمان با ماستکتومی تحت جراحی برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل قرار می گیرند. تورم لنفاوی بعد از جراحی زیر بغل، یک عارضه ترسناک است. مبتلایان به تورم لنفاوی درد و مشکلات تصویر ذهنی را تجربه می کنند. هر مداخله در جهت کاهش تورم لنفاوی بر تصویر ذهنی این بیماران موثر است.112
روش
مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده یک سوکور است که در 112 زن مبتلا به تورم لنفاوی ثانویه به درمان سرطان پستان شرکت کردند. بعد از جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه ارتباطات و تصویر ذهنی از جسم خود، جامعه مورد بررسی به طور تصادفی به دو گروه آزمون (54نفر) و کنرتل (58 نفر) تقسیم شدند. برای گروه آزمون احتقان زدایی ترکیبی همراه با پمپ فشاری توسط پرستار آموزش دیده، به صورت دو بار در هفته برای شش ماه متوالی انجام گردید. گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند تا بعد از پایان مداخله در گروه آزمون تحت درمان قرار بگیرند. در پایان مداخله مجددا دو گروه پرسشنامه را تکمیل کردند. داده ها در نرم افزار SPSS17مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نمره سلامت و قدرت، موانع اجتماعی، ظاهر و جذابیت جنسیتی و همچنین نمره کل بعد از مداخله در گروه آزمون) نسبت به گروه کنترل افزایش قابل ملاحظه ای داشت که این تغییر بجز در موانع اجتماعی در بقیه متغیرها معنی دار بود (P<0/05). بیشترین افزایش میانگین در متغیر سلامت و قدرت مشاهده گردید.
نتیجه گیری
احتقان زدایی ترکیبی و پمپ فشاری بر تصویر ذهنی و تعاملات اجتماعی مبتلایان به تورم لنفاوی موثر است و این تاثیر بر تصویر ذهنی بیماران بیشتر از تعاملات اجتماعی آنها موثر است. بنابراین اجرای تکنیک های احتقان زدایی ترکیبی و پمپ فشاری به همراه مداخلات روانشناختی برای کاهش پیامدهای جسمی و روانی بیماران مبتلا توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2008318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!