بررسی اثر سمیت نانوذرات اکسید روی سنتز شده به روش سبز با عصاره گیاه خرنوب بر رده سلول سرطانی پستان MDA-MB231 و ارزیابی اثرات ضد رگزایی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
  سنتز نانوذرات فلزی به روش سبز یکی از روش های کارامد دارای حداقل عوارض جانبی در درمان سرطان به شمار می رود. هدف از مطالعه حاضر بررسی سمیت سلولی نانوذرات اکسید روی سنتز شده با عصاره خرنوب بر سلول های سرطان پستان و بررسی اثر ضد رگ زایی این نانوذرات در مدل پرده کوریوالانتوئیک جوجه می باشد.
مواد و روش ها
در این پژوهش سلول های سرطانی MDA-MB231 به مدت 24 ، 48 و 72 ساعت تحت تیمار با غلظت های مختلف (31/2 -250 میکرو گرم بر میلی لیتر) از نانوذرات قرار گرفته و درصد زیستایی سلول ها با استفاده از تست MTT بررسی شد. همچنین با انجام تست CAM روی تخم مرغ های نطفه دار اثر ضد رگ زایی این نانوذرات با اندازه گیری تعداد رگ، طول عروق، طول و وزن جنین بررسی شد.یافته هانانوذرات اکسیدروی سنتز شده به روش سبز به صورت وابسته به دوز و زمان باعث القای سمیت سلولی بر روی رده سلول های سرطان پستان می شود (0/001>P). میزان IC50 در این سلول ها 62/5 میکرو گرم بر میلی لیتر بدست آمد. بررسی میزان رگ زایی در مدل پرده کوریوالانتوئیک نشان داد که نانوذرات اکسیدروی، با توجه به دوز، به صورت معنی داری منجر به کاهش تعداد عروق (0/001≤P) ;(0/01≤ P) و طول عروق (0/05≤P) ;(0/001≤P) و قد جنین (0/05≤P) و وزن جنین ((0/05≤P در دوز بالا) می گردد.
نتیجه گیری
نانوذرات اکسیدروی سنتز شده با عصاره خرنوب با القای اثر کشندگی و اثرات ضد رگ زایی بر سلول های سرطان پستان می تواند به عنوان گزینه مناسبی در درمان سرطان مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2008903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!