رابطه سبک های دلبستگی و طرح واره های ناسازگار اولیه با مطلوبیت اجتماعی معتادین در حال ترک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
امروزه بحران مواد مخدر از بحران های عمده جهانی است و محققان حیطه روان شناسی را بر آن داشته تا به علل و درمان افراد وابسته به مواد مخدر بپردازند؛ هدف این پژوهش بررسی رابطه سبک های دلبستگی و طرح واره های ناسازگار اولیه با مطلوبیت اجتماعی معتادین در حال ترک ساکن شهرستان ملایر بود.
روش بررسی
روش تحقیق همبستگی-پیش بینی بود. جامعه آماری در این پژوهش را تمامی افراد معتاد در حال ترک شهرستان ملایر در سال 1397-1396 تشکیل داده بودند که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری در دسترس، 210 معتاد در حال ترک انتخاب شدند. بعد از هماهنگی های لازم با کلینیک های ترک اعتیاد شهرستان ملایر، پرسشنامه های پژوهش شامل مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964)، سبک های دلبستگی هزن و شیور (1987) و طرح واره های ناسازگار اولیه یانگ (2003) در اختیار بیماران قرار گرفت. در نهایت نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با تحلیل شد.
یافته ها
یافته های همبستگی پیرسون نشان داد که بین مطلوبیت اجتماعی با سبک دلبستگی ایمن همبستگی مستقیم و معناداری (0٫001p= و 0٫543r=) با دلبستگی ناایمن اجتنابی (0٫001p= و 0٫43-r=) و ناایمن دوسوگرا (0٫001p= و 0٫339-r=) همبستگی معکوس و معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد معیارهای سرسختانه، خویشتن داری و اطاعت با مطلوبیت اجتماعی همبستگی مستقیم و بین بقیه ابعاد طرح واره های ناسازگار اولیه و مطلوبیت اجتماعی همبستگی معکوسی وجود داشت.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد که سبک دلبستگی دوسوگرا و طرح واره های محرومیت هیجانی، رهاشدگی، نقص، وابستگی، گرفتاری و بازداری هیجانی به پیش بینی معکوس و معنی دار مطلوبیت اجتماعی و سبک دلبستگی ایمن و طرح واره های انزوای اجتماعی، ایثار، معیارهای سرسختانه و خویشتن داری به طور مثبت توانستند به پیش بینی مطلوبیت اجتماعی بپردازند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2009852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!