بهبود ساختار و عملکرد عصب سیاتیک قطع شده بعد از تزریق آلوگرافت سلول های شوان به درون داربست فیبرینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
صدمات اعصاب محیطی  جز شایع ترین آسیب های سیستم عصبی هستند و بزرگترین علت ناتوانی به شمار می آیند. این آسیب ها موجب اختلال در توانایی حرکات عضلات، حس طبیعی و نوروپاتی دردناک می شود. یکی از روش های درمانی در این موارد استفاده از مهندسی بافت و سلول درمانی است. در این تحقیق ترمیم عصب سیاتیک از طریق لوله سیلیکونی حاوی داربست فیبرینی پر شده با سلول های شوان و داروی سیتی کولین و با استفاده از الکترومیوگرافی و روش های بافتی مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
50 سر رت نر نژاد ویستار  به طور تصادفی به پنج گروه تقسیم شدند.1) لوله سیلیکون 2) لوله سیلیکون به همراه ژل فیبرین 3) لوله سیلیکون به همراه سلول های شوان 4) لوله سیلیکون به همراه سیتی کولین 5) لوله سیلیکون به همراه سلول های شوان و سیتی کولین. عصب سیاتیک چپ به اندازه 10 میلی متر قطع و به عنوان کانال برای ترمیم فاصله ایجاد شده استفاده شد. سلول های شوان آلوگرافت کشت داده شده و داروی سیتی کولین به درون لوله تزریق شدند.
یافته ها
دامنه موج الکتریکی ثبت شده در گروه سوم و پنجم تفاوت معنی داری با سایر گروه ها دارد (P<0.05). همچنین تاخیر در هدایت موج الکتریکی ثبت شده در گروه های یک تا چهار کاهش معنی داری را نشان می دهد در بررسی بافتی بین گروه های سوم تا پنجم تفاوت معنی داری وجود دارد (P<0.05).
نتیجه گیری
افزایش دامنه موج در گروه های سوم و پنجم بیانگر ترمیم بهتر عصب در این گروه ها می باشد. کاهش تاخیر در هدایت موج الکتریکی در گروه های یک تا چهار نیز  نشان دهنده تر میم عصب می باشد. همچنین افزایش تعداد اکسون های ترمیم شده در گروه پنجم نشان دهنده نتیجه بهتر درمان ترکیبی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2010353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!