موانع غربالگری سرطان سرویکس در زنان اچ آی وی مثبت : مروری نظام مند بر مطالعه های اخیر در دنیا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف
سرطان دهانه رحم یکی از 5 سرطان شایع در زنان ایرانی است و با توجه به تاثیر ویروس اچ آی وی بر میزان شیوع سرطان سرویکس و پایین بودن پوشش غربالگری سرطان سرویکس در زنان اچ آی وی مثبت، این مطالعه با هدف مرور موانع غربالگری سرطان سرویکس در زنان اچ آی وی مثبت انجام شد.
روش کار
این مطالعه مرور سیستماتیک بر اساس بانک های اطلاعاتی M‏agiran ،SID ،Irandoc ، Prequest ، OVID ، Science direct ،PubMed ،  Web of Scienceو Scopus در بازه ی زمانی ژانویه 2000 تا ژانویه 2018 میلادی با استفاده از کلید واژه های غربالگری سرطان سرویکس، پاپ اسمیر، زنان اچ آی وی ، موانع و معادل انگلیسی آن ها و ترکیب آن ها انجام شد. مقاله های  منتخب، توسط پژوهشگران با استفاده ازچک لیست (NOS Newcastle-Ottawa Scale) بررسی شد و مقاله هایی که نمره بالاتر از 6 را کسب کردند، وارد مطالعه شدند.
یافته ها
 از 145 مقاله به دست آمده، 21 مقاله شرایط ورود به پژوهش را داشتند. از متغیرهای مورد بررسی به ترتیب هزینه آزمون، کمبود آگاهی، سطح تحصیلات پایین، سن پایین، کمبود اطلاعات در مورد مکان انجام غربالگری و ترس از نمونه گیری، بیش ترین فراوانی را در بین سبب های یاد شده در مطالعه ها داشتند.
نتیجه گیری
 با توجه به موانع غربالگری سرطان سرویکس در زنان اچ آی وی مثبت می توان با بالابردن سطح آگاهی این افراد و فراهم کردن شرایط پاپ اسمیر رایگان و دسترسی راحت تر به مراکز بهداشتی برای این گروه پرخطر باعث شناسایی زودتر سرطان سرویکس در این افراد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2011900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!