بررسی دیدگاه زنان ایرانی در مورد پدیده یائسگی: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ادراک و دیدگاه زنان می تواند در چگونگی کیفیت زندگی آنان موثر باشد. در این مطالعه دیدگاه زنان در مورد پدیده یائسگی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
این مطالعه کیفی به روش پدیدارشناسی با رویکرد کلایزی در ارتباط با ادراک زنان یائسه از پدیده یائسگی، در سال 1397 انجام شد. تعداد 14 نفر از زنان در سنین 60-45 سالگی (یائسه همسردار) براساس نمونه گیری مبتنی بر هدف و همگن، از بین مراجعین مراکز جامع خدمات سلامت مشهد، انتخاب و تحلیل محتوایی به شیوه هفت مرحله ای کلایزی اجرا شد.
یافته ها
 یافته ها در حیطه های اصلی «نگرش نسبت به یائسگی» و «منابع حمایتی» دسته بندی شدند. براساس یافته ها دیدگاه زنان به یائسگی، کاملا متفاوت بود. مضمون اصلی یافته ها به عنوان سکوی پرواز یا سراشیبی انحطاط به دست آمد که بیانگر تضاد عمیق در دیدگاه زنان یائسه به پدیده یائسگی (شامل چهار گروه جزء اجباری زندگی، رهایی، مرگ زنانگی و پلی به معنویت) بود. درخصوص منابع حمایتی، مضمون اصلی یافته ها به عنوان نیازمند حمایت (شامل: حمایت خانوادگی، آموزش، گروه های خودیار)در نظر گرفته شد. همه زنان معتقد بودند با شناخت مسائل و مشکلات یائسگی، آموزش راهکارهایی برای سازگاری با آن ها و افزایش آگاهی همسرانشان می توانند کیفیت زندگی خود را در این دوره بهبود بخشند.
نتیجه گیری
 نتایج این مطالعه نشان داد اکثر زنان، یائسگی را جزء فرآیند طبیعی زندگی خود می دانند، اما این فرآیند فیزیولوژیک همراه با مشکلاتی است که کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بنابراین چگونگی درک زنان از یائسگی، کیفیت زندگی آن ها را متاثر می سازد. یافته های پژوهش حاضر می تواند در زمینه طراحی مداخله های اصلاح کیفیت زندگی زنان یائسه مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2012429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!