اثربخشی معنادرمانی بر معنای زندگی دختران بی سرپرست و بدسرپرست مستقر در مراکز شبه خانواده شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
نظر به اهمیت اجرای مداخلات روان شناختی در کار با نوجوانان مستقر در مراکز بهزیستی و از آنجایی که کسب معنا از مهمترین مولفه های سازگاری با بحران های پیش رو  این نوجوانان است، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر معنا بر معنای زندگی دختران بی سرپرست و بدسرپرست مستقر در مراکز شبه خانواده انجام شده است.
روش
دراین پژوهش نیمه آزمایشی از طرح دو گروهی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان دختر مستقر در مراکز شبه خانواده شهر تهران در سال 1396 تشکیل داده اند. از بین دختران مستقر در مراکز شبه خانواده سی نوجوان دختر بر اساس ملاک های ورود به پژوهش و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به همین شیوه در دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه پانزده نفر تقسیم شدند. در این پژوهش از پرسشنامه معنای زندگی وانگ استفاده شده است. گروه آزمایش در دوازده جلسه نود دقیقه ای تحت درمان گروهی مبتنی بر معنا قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس و نرم افزار SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
نتایج تحلیل کواریانس نشان داد، روش درمانی مبتنی بر معنا در گروه آزمایش بر متغیرهای وجود معنا و جستجوی معنا تاثیر معناداری داشته است و نمرات پس آزمون در گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون افزایش یافته بود.
بحث و نتیجه گیری
 نتایج پژوهش نشان داد، درمان مبتنی بر معنا بر افزایش وجود معنا و جستوجوی معنا نوجوانان دختر مستقر در مراکز شبه خانواده موثر بوده است. براین اساس و با در نظر داشتن اینکه فقدان معنا در زندگی یکی از دلایل مهم عدم سازگاری و بروز مشکلات روان شناختی در نوجوانان است، می توان نتیجه گرفت که بهره گیری از راهبردهای معنایی منجر به کشف معنای زندگی و افزایش سطح سلامتی نوجوانان آسیب دیده می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2012635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!