کاربرد بالینی سرفصل های درس بیوشیمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
برنامه ها و سرفصلهای درسی یکی از عوامل مهم ارتقای کیفیت آموزش عالی و ایجاد تناسب بین نگرش، دانش، و مهارت دانش آموختگان با آخرین دستاوردهای علمی و نیاز بازار کار هستند. مطالعات گذشته بیانگر عدم تناسب اهداف آموزشی با نیازهای حرفه ای دانش آموختگان پرستاری هستند که به عوامل متعددی از جمله سرفصل دروس، امکانات و تجهیزات مرتبط بوده اند.
روش کار
این مطالعه به صورت توصیفی روی تمامی دانشجویان پرستاری شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 92-1391 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد و تعداد 60 نفر از دانشجویان در پژوهش شرکت کردند. گردآوری داده ها به صورت حضوری و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. روایی محتوای پرسشنامه با بررسی افراد صاحبنظر مورد ارزیابی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد (ضریب پایایی 85/0) تعیین شد.
یافته ها
40% دانشجویان درس بیوشیمی را به طور زیاد با اهمیت می دانند و 50% پاسخ دهندگان بیان داشتند که میزان ارتباط بیوشیمی با نیازهای آینده حرفه ای و با دیگر دروس برنامه درسی آموزش پرستاری به طور متوسط مورد توجه قرار گرفته است. 43% دانشجویان به طور خیلی زیاد و 6/36% دانشجویان به طور زیاد بیان داشتند که موافق بازنگری سرفصلها در جهت کاربردی کردن مباحث می باشند. 40% دانشجویان به طور خیلی زیاد و 3/33% به طور زیاد در سرفصلهای بیوشیمی بالینی در دوره کارآموزی احساس کمبود می کنند.
نتیجه گیری
بطور کلی اهمیت درس بیوشیمی از نظر دانشجویان نسبتا قابل توجه ارزیابی شده است، اگرچه طبق یافته های این پژوهش دانشجویان پرستاری از سر فصلهای درس بیوشیمی راضی نیستند و ارتباط کمی بین سرفصلها و نیازهای حرفه ای خود احساس می کنند. این مطالعه ضرورت بازنگری سرفصلها در راستای کاربردی و بالینی تر کردن مباحث را مطرح می سازد. واژه های کلیدی: آموزش، پرستاری، بیوشیمی
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2013042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!