بررسی ارتباط اندکس مقاومتی و حداکثر سرعت سیستولیک شریان مغزی میانی با ضربان قلب جنین در سونوگرافی داپلر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت بررسی اندکس مقاومتی (RI) و میزان حداکثر سرعت سیستولیک (PSV) شریان مغزی میانی (MCA) جنین در تعیین دیسترس جنینی و بیماری های جنینی نظیر آنمی، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر تغییرات ضربان قلب جنین (FHR) در حالت استراحت و فعالیت بر روی شاخص های RI و PSV شریان مغزی میانی جنین انجام شد.
روش کار
اینمطالعهمقطعی به روش تحلیلی با روش نمونه گیری در دسترسدرسال 1395 بر روی 192 زن باردار با سن حاملگی 39-16 هفته مراجعه کننده به بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه انجام گرفت. در دو حالت استراحت و فعالیت جنین، سونوگرافی داپلر به عمل آمد و MCA-RI، MCA-PSV و میزان FHR اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS(نسخه 22) و آزمون های تی زوجی و ویلکاکسون انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
 بر اساس نتایج مطالعه، FHR (15-3 ضربه) و MCA-PSVجنین در وضعیت حرکت به طور معناداری بیش از وضعیت استراحت و MCA-RI در وضعیت حرکت به طور معناداری کمتر از وضعیت استراحت بود (p<0/05). همچنین بین MCA-RI و MCA-PSV با میزان FHR جنین هم در وضعیت استراحت و هم حرکت ارتباط معناداری وجود داشت (p<0/05). بنابراین در این مطالعه با افزایش FHR متعاقب حرکت، MCA- RIبه طور معناداری کاهش (p<0/05) و MCA-PSV به طور معناداری افزایش یافت p<0/05.
نتیجه گیری
افزایش FHR مستقیما بر پارامتر MCA-PSV و MCA- RI جنین اثر می گذارد. این مورد باید در تشخیص دیسترس و آنمی جنین مدنظر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2013344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!