بررسی فراوانی و علل آسیب های دستکش های جراحی در اعمال جراحی ارتوپدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
درحین عمل جراحی، تیم جراحی در تماس با پاتوژن های عفونی و بیماری زا می باشند. دستکش های جراحی، به عنوان یکی از وسایل حفاظت شخصی، از انتقال آلودگی بین اعضای تیم جراحی و بیمار جلوگیری می کند که اهمیت این مساله در اعمال جراحی ارتوپدی به دلیل وجود وسایل تیز و برنده، بیشتر است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی فراوانی آسیب دیدگی دستکش های جراحی و شناسایی علل این آسیب دیدگی ها، در اعمال جراحی ارتوپدی بود.
روش ها
در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، از مجموع 32 عمل جراحی (16 مورد دست و 16 مورد پا)، 384 عدد دستکش جراحی با روش نمونه گیری آسان انتخاب و بررسی شد. نمونه ها، از اعمال جراحی پلاک گذاری ارتوپدی دست و پا در اتاق عمل ارتوپدی و اعصاب بیمارستان آیت اله کاشانی اصفهان در تابستان 1395 گرفته شدند. به منظور بررسی میزان آسیب دیدگی دستکش های جراحی، از روش نشت آب استفاده شد. ابزار گرداوری داده ها، چک لیست محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی استفاده گردید و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS واکاوی گردید.
یافته ها
از 384 دستکش مورد مطالعه، 103 مورد (8/26 درصد) دچار آسیب دیدگی شده بود. میزان آسیب دیدگی در اعمال جراحی پلاک گذاری دست (192 مورد) برابر 36 مورد (8/18 درصد) و در اعمال پلاک گذاری پا (192 مورد) برابر 67 مورد (9/34 درصد) بود. 3/33 درصد از دستکش ها در اعمال جراحی دست و 3/34 درصد در اعمال جراحی پا دارای آسیب دیدگی مخفی بودند. بیشترین علت آسیب آشکار دستکش های جراحی نیز تماس با بافت های ضخیم و استخوانی بیماران بود.
نتیجه گیری
توجه به این که میزان آسیب دیدگی دستکش ها در اعمال جراحی پلاک گذاری ارتوپدی بالا می باشد، تعویض دستکش ها در حین عمل، می تواند باعث کاهش احتمال انتقال آلودگی بین اعضای تیم جراحی و بیماران گردد. با توجه به این که بیشترین عامل آسیب زننده به دستکش های جراحی، نسوج ضخیم و استخوانی بدن بیمار بود، پیشنهاد می شود افراد تیم جراحی در هنگام تماس با این بافت ها، بیشتر احتیاط کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
522 تا 528
لینک کوتاه:
magiran.com/p2017064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!