نقش هیجانات منفی، ناگویی خلقی و روابط بین فردی در پیش بینی رفتار آسیب به خود در نوجوانان: یک مطالعه همبستگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
رفتار خودآسیبی یکی از رفتارهای شایع، به خصوص در دختران نوجوان است. پژوهش حاضر، به بررسی نقش هیجانات منفی، ناگویی خلقی و روابط بین فردی در پیش بینی رفتار خودآسیبی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر سراب پرداخته است.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی به روش همبستگی انجام گرفت. نمونه موردمطالعه شامل 285 دانش آموز دختر پایه های نهم تا پیش دانشگاهی بودند که به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شدند. از 285 آزمودنی، 270 دانش آموز، پرسشنامه را به صورت کامل پر کردند و تعداد 15 پرسشنامه به دلیل پاسخ های ناقص، کنار گذاشته شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه آسیب به خود، مقیاس افسردگی بک، مقیاس ناگویی خلقی، پرسشنامه استرس انتظارات تحصیل، مقیاس رابطه والد-کودک و پرسشنامه رابطه با همسالان استفاده شده است. داده های جمع آوری شده نیز با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان دادند که هیجان های منفی ازجمله افسردگی و استرس تحصیلی، ناگویی خلقی و روابط بین فردی با رفتار خودآسیبی، رابطه معنی داری (01/0>P) دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان می دهد که متغیرهای افسردگی، استرس تحصیلی و ناگویی خلقی قادرند 42 درصد رفتار خودآسیبی عمدی در نوجوانان را به طور معنادار (01/0>P) تبیین نمایند و متغیرهای رابطه با والدین و رابطه با همسالان قادرند 17 درصد رفتار خودآسیبی عمدی در نوجوانان را به طور معنادار (01/0>P) تبیین نمایند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این پژوهش در طرح ریزی برنامه های پیشگیری از رفتارهای عمدی خودآسیبی نوجوانان اهمیت ویژه ای داشته و در ارتقاء مداخلات درمانی به روانشناسان و مشاوران یاری می رساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
393 تا 404
لینک کوتاه:
magiran.com/p2017561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!