تاثیر هشت هفته تمرینات منتخب تعادلی-اصلاحی بر عملکرد حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی دارای اختلال هماهنگی رشدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بی تحرکی در کم توانان ذهنی باعث اختلال در عملکرد حرکتی آنان می شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات منتخب تعادلی - اصلاحی بر عملکرد حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی با طرح پیش آزمون - پس آزمون بود. جامعه آماری آن شامل 23 نفر از دانش آموزان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود که به طور تصادفی به دو گروه 12 نفره تجربی با میانگین سنی 1/21 ± 15/75سال و 11 نفره کنترل با میانگین سنی 1/34 ± 16/73 سال تقسیم شدند. والدین دانش آموزان، رضایت نامه کتبی را تکمیل کردند. گروه تجربی هشت هفته تمرین کردند. برای ارزیابی انعطاف پذیری، سرعت راه رفتن، استقامت عضلانی، قدرت و هماهنگی عضلانی آزمودنی ها به ترتیب از آزمون های نشستن و رساندن، 50 گام راه رفتن، دراز و نشست و زمان برخاستن و نشستن استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل نتایج از آزمون آماری تی وابسته و تحلیل کوواریانس در سطح معناداری %5p= استفاده شد.
یافته ها
 بین انعطاف پذیری (%1p=)، سرعت راه رفتن (0/006p=)، استقامت عضلانی (%1p=) و قدرت و هماهنگی عضلانی (%1p=) در دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار مشاهده شد.
نتیجه گیری
 هشت هفته تمرینات منتخب تعادلی - اصلاحی می تواند عملکرد حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی را بهبود بخشد؛ بنابراین به مربیان و معلمان ورزش توصیه می شود از این تمرینات جهت بهبود عملکرد حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
3694 تا 3706
لینک کوتاه:
magiran.com/p2017749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!