اندازه گیری خواص بیودیزل تولیدی از روغن هسته خرما و ترکیب آن با سوخت تجاری گازوییل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیودیزل سوختی است که به طور گسترده برای استفاده به جای سوخت های فسیلی مورد توجه قرار گرفته است زیرا این سوخت تجدید پذیر است و از منابع طبیعی خانگی و پس ماندهای رستوران های محلی تولید می گردد. در سال های اخیر به دلیل افزایش جمعیت جهانی و افزایش تقاضا برای سوخت به منظور تامین انرژی مورد نیاز و از سوی دیگر به دلیل افزایش آلودگی های زیست محیطی و گرم شدن آب و هوای کره زمین و افزایش قیمت جهانی نفت و محدود بودن منابع سوخت های فسیلی باعث شده است که تولید بیودیزل در سراسر جهان به طور گسترده مورد توجه قرار گیرد.
روش بررسی
در این بررسی با استفاده از روغن خرمای استخراج شده و متانول در حضور کاتالیست قلیایی پتاسیم متوکسید طی فرآیند ترانس استری شدن بیودیزل تولید گردید و با سوخت تجاری موجود در ایران ترکیب و سوخت های با ترکیب 10، 50 و 100 بیودیزل تولید گردید و خواص آن ها نظیر نقطه ریزش، نقطه ابری شدن، نقطه اشتعال، ویسکوزیته و دانسیته براساس استانداردهای 6751 ASTM D و 7467  ASTM D بررسی گردید.
یافته ها
با توجه به نتایج بدست آمده دانسیته، ویسکوزیته سینماتیک، نقطه ابری شدن، نقطه ریزش و نقطه اشتعال بیودیزل به ترتیب برابر با Kg/m3 879، mm2/s 7/4، oC 13، oC 15 و oC 176 بدست آمد که نشان داد دانسیته، ویسکوزیته و نقطه اشتعال در محدوده استاندارد قرار دارد ولی با توجه به نقطه ابری شدن و ریزش، سوخت بیودیزل را نمی توان در مناطق سردسیر استفاده کرد.
بحث و نتیجه گیری
 بر اساس نتایج به دست آمده، بهترین نسبت اضافه کردن بیودیزل تهیه شده از روغن خرما به گازوئیل به منظور کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و کاهش آلودگی هوا 10% بیودیزل می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p2018078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!