بررسی اپیدمیولوژیک کزاز غیرنوزادی طی سالهای 2017-2018 : یک مطالعه موردی-مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اگرچه کزاز غیرنوزادی از مشکلات بسیار نادر در کشورهای توسعه یافته می باشد، اما هنوز هم یکی از چالش های جدی در سایر ملل توسعه نیافته به حساب میاید. این درحالی است که کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه مانند افغانستان، بیشترین تمرکز خود را به سیاستهای بهداشتی حذف و پیشگیری از کزاز مادر و نوزادی اختصاص داده اند. مطالعه حاضر با هدف برآورد شیوع این بیماری در سایر مناطق جغرافیایی و بالغین این کشور انجام گرفت.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که به بررسی موارد کزاز غیر نوزادی طی سال های 2018-2017 در کشور افغانستان پرداخته است. تمامی بیماران مطالعه افراد ارجاعی به بیمارستان ریفرال آنتانی که یکی از بزرگترین مراکز ارجاعی بیماری های واگیر و غیرواگیر در خاورمیانه است می باشند. در تمامی موارد به دلیل وخامت حال بیمار، اطلاعات از همراه بیمار اخذ شده. با استفاده از آمار توصیفی شامل جدول فراوانی، میانگین و درصد به توصیف بیماران مورد مطالعه پرداختیم.
یافته ها
طی بازه زمانی مورد مطالعه 10 بیمار با کزار غیر نوزادی شناسایی شد. از این بین 9 بیمار مرد و یک زن بودند.  میانگین سنی بیماران 8 ± 19.5 بود. همه موارد از روستا یا شهر با طبقه اجتماعی پایین یا متوسط بودند. 9 بیمار سابقه زخم تروماتیک و یا نافذ داشتند، در 5 مورد سابقه زخم پا و 4 مورد سابقه زخم دست بود. یک سابقه از گازگرفته شدن توسط سگ و یک مورد مصرف مواد مخدر بدون هیچ تروما یا زخمی شناسایی شد. تمام موارد با وقوع یا تشدید تریسموس و انقباض عضلانی دردناک به بیمارستان ارجاع شده بودند. تمامی بیماران تحت درمان استاندارد قرار گرفته و نهایتا 60% بهبودی کامل یافتند.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر به وضوح نیاز مبرم برای ارائه و اجرای  برنامه ها و سیاست گذاری های بهداشتی - پزشکی در کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته برای پیشگیری از کزاز، بخصوص کزاز غیرنوزادی که یک بیماری بسیار خطرناک و کشنده و درعین حال قابل پیشگیری است، را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
168 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!