بررسی علل بروز بتا تالاسمی پس از شروع برنامه پیشگیری از آن در شهرستان جیرفت طی سال های 1394-1380

پیام:
چکیده:
مقدمه
 بتاتالاسمی ماژور شایع ترین بیماری ژنتیک در جهان است. مناطق شایع این بیماری در جهان به کمربند تالاسمی مشهورند که ایران را نیز دربرمی گیرد. استان کرمان (و بالاخص منطقه ی جنوب کرمان) ازلحاظ شیوع ناقلین تالاسمی، صاحب رتبه نخست در کشور است. پژوهش حاضر باهدف ارزیابی علل بروز تالاسمی ماژور پس از شروع برنامه کشوری پیشگیری از تالاسمی در شهرستان جیرفت انجام شده است.
روش کار
 در این مطالعه توصیفی مقطعی گذشته نگر، اطلاعات بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور که پس از شروع برنامه پیشگیری بین سال های 1380 تا 1394 متولدشده بودند جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی تحلیل شدند.
نتایج
 از مجموع 91 بیمار تالاسمی، حدود 53% (48 نفر) سن زیر 10 سال داشتند، حدود 23% زوجین، غربالگری پیش از ازدواج را انجام نداده و حدود 77% به رغم انجام غربالگری، صاحب فرزند تالاسمی شده بودند. در مورد غربالگری سه ماهه اول بارداری، حدود 79% زوجین آن را انجام نداده و 21% به رغم انجام غربالگری صاحب فرزند مبتلا به تالاسمی شده بودند.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد به رغم روند کاهشی موالید تالاسمی پس از شروع برنامه پیشگیری در شهرستان جیرفت، این روند به نسبت دیگر مناطق کشور بسیار کم رنگ تر بوده و بیش از نیمی از موالید طی ده سال اخیر (بعد از شروع برنامه پیشگیری) متولدشده اند. لذا علت اصلی موالید جدید تالاسمی، کیفیت پایین برنامه پیشگیری (غربالگری) بوده و ارتقاء کیفیت اجرایی آن در تمامی ابعاد احساس می شود. علاوه بر آن اجرای برنامه های آموزش بهداشت برای گروه های هدف می تواند در حذف این بیماری موثر باشد.


لطفا به مقاله به شکل زیر استناد کنید
قربانی علی آبادی ا، السادات میررشیدی ع، کیانی ا، شاهرخی ساردو ا. بررسی علل بروز بتا تالاسمی پس از شروع برنامه پیشگیری از آن در شهرستان جیرفت طی سال های 1394-1380. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، تابستان 1398؛ 6 (1): 77-168
زبان:
فارسی
صفحات:
168 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!