بررسی بیوسیستماتیکی جمعیت های گونه (Bufotes variabilis (Pallas 1769 در مناطقی از شرق و شمال شرق استان خوزستان بر اساس داده های ریخت سنجی و کروموزومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
وزغ متغیر (Bufotes variabilis) از اعضای کمپلکس وزغ سبز (Bufotes viridis) است و در خانواده Bufonidae قرار دارد. با وجود این که این گونه در نیمه غربی ایران پراکنش وسیع دارد، اما مطالعات اندکی بر روی جمعیت های مختلف این گونه در کشور و به ویژه در استان خوزستان صورت گرفته است. نمونه برداری ها در تیرماه 1395 آغاز و در شهریور ماه 1396 به پایان رسید. در مجموع 59 وزغ از مناطق مختلف بهبهان، مسجدسلیمان و دهدز جمع آوری شد و مورد مطالعه کروموزمی و ریخت سنجی قرار گرفتند. آزمون آنالیز واریانس (Anova) جدایی بین جمعیت ها را در 11 صفت تایید می کند. نتایج آزمون t-test نشان داد که دی مورفیسم جنسی در جمعیت های مورد مطالعه وجود ندارد. نتایج تحلیل ممیزی منجر به استخراج دو تابع معنی دار شد. طبق نمودار پراکنش افراد و مرکز گروه ها، بر اساس تابع اول نمونه های بهبهان تا حدودی از نمونه های دو منطقه دیگر جدا می شود و بر اساس تابع دوم نمونه های مسجد سلیمان تا حدود زیادی از نمونه های دو منطقه دیگر جدا می شود. در مجموع 8/89 درصد نمونه ها در گروه خود قرار گرفتند. در مطالعه کاریولوژی، همه نمونه ها دیپلوئید و 2n=22 بودند. در همه وزغ های مورد مطالعه کروموزوم ها در دو گروه قرار می گیرند. گروه اول شامل 6 جفت کروموزوم بزرگ و گروه دوم شامل 5 جفت کروموزوم کوچک می باشند. در همه نمونه های سه منطقه یادشده 8 جفت از کروموزوم ها، متاسانتریک و 3 جفت ساب متاسانتریک هستند. چنین الگوی کاریوتایپی در بسیاری از گونه های جنس Bufotes گزارش شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!