شاخص های کیفی فائو و رعایت آن ها در وبگاه های موسسات، پژوهشکده ها و مراکز ملی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف پژوهش ارزیابی کیفی وبگاه های موسسات، پژوهشکده ها و مراکز ملی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس شاخص های فائو بوده است.
روش/ رویکرد پژوهش
این پژوهش به روش پیمایشی و با رویکرد ارزیابانه، 24 وبگاه موسسات، پژوهشکده ها و مراکز ملی دارای وبگاه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را بر اساس 121 شاخص کیفی استاندارد بین المللی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در قالب 4 گروه ارزیابی کرده است.
یافته ها
در کل هیچ کدام از موسسات، پژوهشکده ها و مراکز ملی نتوانستند به سطح امتیاز شاخص های مورد نظر فائو برسند. ارزیابی آن ها در گروه شاخص کیفیت محتوا «متوسط»، در گروه شاخص دسترس پذیری، کاربردپذیری و بهینه بودن موتور جستجو «خوب»، در گروه شاخص رابط کاربری و کیفیت فنی «متوسط»، در گروه شاخص نظارت و مرور منظم «خوب» و در میانگین کل امتیازهای جامعه نسبت به شاخص های فائو «متوسط» ارزیابی گردید. موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با احراز 412 امتیاز (78/71 %) حایز رتبه اول و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با 404 امتیاز (38/70 %) رتبه دوم شدند.
نتیجه گیری
حد «متوسط» میانگین کل امتیازهای جامعه نسبت به شاخص های فائو به ویژه با توجه به وجود برخی اشکالات اساسی مطلوب نمی باشد. عمده مشکلات وبگاه ها: عدم توجه به رعایت استاندارد در طراحی وبگاه و قائل بودن به اهمیت خدمات آن به عنوان درگاه مهم ارتباطی و اطلاعاتی، نبود مستندات علمی، نبود زبان دوم برای ارتباط و تبادل علمی با مراکز و پژوهشگران مجامع بین المللی به منظور رشد علمی، وجود پیوندهای گسسته و صفحات تهی در وبگاه ها، عدم درج حق مولف و وجود اشکالات قالبی (فرمتی) بوده است. لذا باید وبگاه های موسسات، پژوهشکده ها و مراکز ملی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را بر اساس شاخص های فائو، به عنوان معیار و مرجعی معتبر و بین المللی در حوزه کشاورزی، مورد بازنگری و اعمال طراحی و مدیریت استاندارد قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!