مقایسه نتایج دو رویکرد تسهیم هزینه در محاسبه هزینه تمام شده خدمات بیمارستانی: یک مطالعه موردی

پیام:
چکیده:
مقدمه
خدمات بیمارستانی علاوه بر تعدد زیاد، به دلیل وابستگی بین مراکز و بخش های ارائه دهنده با پیچیدگی در محاسبه هزینه ها به ویژه هزینه های تخصیص یافته روبه رو است. با در نظر گرفتن روابط متقابل بین تمام بخش ها در بیمارستان، تحلیل هزینه تنها با رویکرد تسهیم متقابل امکان پذیر است که می تواند جهت تصمیم گیری در روش بررسی هزینه ها، اطلاعات دقیق تری برای محققین و مدیران فراهم آورد.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع توصیفی بود که در سال 1396 در بیمارستان آموزشی منتخب تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. ابزار گردآوری داده ها مشاهده، مصاحبه، بررسی اسناد و مدارک و صورت های مالی بود. پس از شناسایی مراکز فعالیت و محرک هزینه مناسب، هزینه تمام شده خدمات شاخص بخش های نهایی با استفاده از دو رویکرد تسهیم یک طرفه و همچنین تسهیم متقابل از طریق معادلات هم زمان محاسبه گردید.
یافته ها
نتایج حاصل از مقایسه دو رویکرد تسهیم یکطرفه و متقابل نشان داد که کلیه هزینه های سربار و میانی و هزینه کل دارای انحراف بودند. بیشترین انحراف بین دو رویکرد مربوط به بخش زایمان و چشم پزشکی به ترتیب مربوط به عمل سزارین با 16 میلیون ریال و سونداژ مجرای اشکی با 13 میلیون ریال بودند.
بحث و نتیجه گیری
 درصورتی که بیمارستان ها هزینه خدمات خود را با روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت با رویکرد تسهیم متقابل محاسبه نمایند، می توانند از منافع گزارش گیری های صحیح هزینه ای بهره برده و با داشتن تصویر روشنی از هزینه ها تصمیمات مدیریتی مناسبی اتخاذ نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
273 تا 287
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!