نقش سبک های دلبستگی و ویژگی های شخصیتی در عزت نفس نوجوانان

پیام:
چکیده:
مقدمه
دوره نوجوانی یکی از بحرانی ترین مراحل زندگی آدمی است. ورود به این دوره اغلب افراد را با مشکلاتی از جمله کاهش عزت نفس مواجه می کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبک های دلبستگی و ویژگی های شخصیتی در عزت نفس نوجوانان شهر گناباد در سال 1395 انجام شد.
روش
این پژوهش مقطعی بر روی 202 نفر از  نوجوانان شاغل به تحصیل در دبیرستان در سال 1395 انجام گرفت. نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب و داده ها از طریق پرسشنامه های عزت نفس روزنبرگ، ویژگی های شخصیتی نئو و سبک های دلبستگی کولینز و رید جمع آوری شد. سپس با آزمون های رگرسیون خطی، ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و آنالیز واریانس تحلیل گردید. P-Value در سطح کمتر از 0/05 معنی دار لحاظ شد.
یافته ها
بین سبک های دلبستگی ایمن و اجتنابی با عزت نفس رابطه ای مثبت و معنادار و بین سبک های دلبستگی اضطرابی با عزت نفس ارتباطی منفی و معنادار وجود دارد. علاوه بر این بین حیطه های برون گرایی، توافق و وظیفه شناسی با عزت نفس ارتباطی مثبت و معنادار و بین حیطه روان رنجوری با عزت نفس ارتباطی منفی و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری
توصیه می شود از طریق مداخلاتی نظیر آموزش والدین و افراد دخیل در نظام آموزشی با محوریت چگونگی تربیت فرزندان و دانش آموزانی با سبک های دلبستگی ایمن و ویژگی های شخصیتی پیش بینی کننده ی مثبت عزت نفس  از شکل گیری برخی مشکلات این دوران جلوگیری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021701 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!