ترجمه، روایی محتوایی و پایایی نسخه فارسی شده مقیاس نگرش به افراد دارای کم توانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران: مطالعه روان سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
نظام سلامت موظف به ارایه خدمات سلامت با کیفیت استاندارد به افراد دارای کم توانی به طور برابر با دیگران است. نگرش متخصصان نظام سلامت به افراد دارای کم توانی، تاثیر چشمگیری در ارایه خدمات با کیفیت استاندارد به آن ها دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، فارسی سازی و بررسی روایی محتوایی و پایایی مقیاس نگرش به افراد دارای کم توانی بود.
مواد و روش ها
ابتدا مقیاس نگرش به افراد دارای کم توانی (Scale of Attitudes towards Disabled Persons یا SADP) بر اساس پروژه بین المللی ارزیابی کیفیت زندگی، با کمک 6 مترجم ترجمه و معادل سازی شد. سپس ضرایب نسبت روایی محتوا (Content validity ratio یا CVR) و شاخص روایی محتوا (Content validity index یا CVI) با کمک 8 کاردرمانگر محاسبه گردید. به منظور بررسی همخوانی درونی و پایایی آزمون- بازآزمون، پرسش نامه توسط 52 نفر از شرکت کنندگان به فاصله 10 روز تکمیل شد. همخوانی درونی با محاسبه ضریب Cronbach's alpha و پایایی آزمون- بازآزمون با محاسبه ضریب همبستگی درون رده ای (Intraclass Correlation Coefficient یا ICC) به دست آمد.
یافته ها
پس از محاسبه ضرایب CVR و CVI، با ضرورت وجود 22 گویه از 24 گویه موافقت گردید. در بررسی همخوانی درونی برای دو خرده مقیاس خوش بینی- حقوق انسانی و بدبینی- تصورات غلط، ضریب Cronbach's alpha به ترتیب 70/0 و 65/0 به دست آمد. ICC نیز برای دو زیرمقیاس به ترتیب 71/0 و 69/0 محاسبه شد.
نتیجه‎ گیری
نسخه فارسی SADP به منظور بررسی نگرش به افراد دارای کم توانی از روایی محتوایی و همخوانی درونی خوبی برخوردار است. تکرارپذیری این پرسش نامه به دلیل ماهیت اندازه گیری نگرش، متوسط می باشد. مقیاس مذکور در کنار ابزارهای دیگر می تواند ابزار مناسبی برای اندازه گیری نگرش متخصصان نظام سلامت به افراد دارای کم توانی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!