تاثیر پنتوکسی فیلین بر تغییرات بافت بیضه و شاخص های اسپرماتوژنز در موش های تیمارشده با دگزامتازون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
دگزامتازون، یکی از داروهای متداول است که در آلرژی های شدید در انسان استفاده می شود و می تواند با تولید استرس اکسیداتیو سبب نقص در سیستم تولیدمثلی گردد. در این مطالعه تاثیر پنتوکسی فیلین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی بر تغییرات بافت بیضه و شاخص های اسپرماتوژنز در موش تیمارشده با دگزامتازون بررسی شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 24 سر موش نر بالغ نژاد NMRI) Naval Medical Research Institute) با میانگین وزنی 2±35 گرم به صورت تصادفی در چهار گروه (6n= به ازای هرگروه) شامل: گروه کنترل، دگزامتازون (7 میلی گرم برکیلوگرم در روز)، دگزامتازون+پنتوکسی فیلین و پنتوکسی فیلین (200میلی گرم برکیلوگرم در روز) تقسیم شدند. پس از 7 روز تیمار به صورت تزریق درون صفاقی، موش ها تشریح و بیضه های راست آن ها به منظور ارزیابی های استریولوژیک و تخمین شاخص های اسپرماتوژنز خارج گردید. سپس سطح تستوسترون سرم خون اندازه گیری شد. داده ها با کمک واریانس یک طرفه و تست توکی در سطح معنی داری، 05/0p< آنالیز شدند.
یافته ها
میانگین حجم کل بیضه، حجم لوله های منی ساز، تعداد سلول های اسپرماتوسیت، اسپرماتید گرد و دراز (001/0p<)، سلول های لیدیگ 01/0(p<، همچنین شاخص های اسپرماتوژنز، سطح تستوسترون سرم خون (001/0p<) و وزن بدن (01/0p<) در گروه دگزامتازون نسبت به گروه کنترل، کاهش معنی داری یافت. همچنین افزایش معنی داری در حجم بافت بینابینی، در گروه دگزامتازون نسبت به گروه کنترل مشاهده گردید (001/0p<). پارامترهای فوق در گروه دریافت کننده تیمار پنتوکسی فیلین با دگزامتازون به طور همزمان در مقایسه با گروه کنترل، تفاوت معنی داری نشان ندادند (05/0p>).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد تیمار همزمان پنتوکسی فیلین و دگزامتازون می تواند مانع از اثرات مضر دگزامتازون بر بیضه و شاخص های اسپرماتوژنز گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!