بررسی میزان هوش معنوی ، میزان رعایت کدهای اخلاق حرفه ایی و ارتباط ان دو در پرستاران شاغل در بیمارستان شهید صدوقی یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رعایت اخلاق حرفه ای بخش تفکیک ناپذیری از حرفه پرستاری و امر مراقبت از بیمار می باشد.کدهای اخلاق در پرستاری راهنمایی برای پرستاران است تا کیفیت مسئولیت های اخلاق حرفه ای خود را بالا ببرند از سوی دیگر هوش معنوی عامل مهمی در کارآمدی و موفقیت تیم درمان تلقی می شود.مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی بین هوش معنوی با  رعایت کدهای  اخلاق حرفه ایی  توسط  پرستاران انجام شد.

روش کار

در این مطالعه توصیفی همبستگی 164 پرستار شاغل در بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1395 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه اخلاق حرفه ای و هوش معنوی کینگ انجام شد، داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نمره کلی هوش معنوی 12/01±70/86در سطح مطلوب ، نمره کلی رعایت کدهای اخلاق حرفه ای 10/64±84/90در سطح متوسط بود. اولویت رعایت کدهای اخلاق حرفه ای به ترتیب، تعهد به عدالت 12/81±89/5 ، احترام به همکاران 13/55± 89/06و تعهد به حفظ حیثیت پرستاری15/29±88/08بود همچنین ارتباط معناداری بین هوش معنوی و رعایت کدهای اخلاق حرفه ای وجود داشت(P=0/001).

نتیجه گیری

به نظر می رسد با توجه به وجود ارتباط معنی دار بین هوش معنوی و رعایت کدهای اخلاق حرفه ای، می توان با تقویت کردن باورهای دینی پرستاران و برگزاری کارگاه در زمینه معنویت به تقویت هوش معنوی و اثرگذاری متقابل آن بر رعایت کدهای اخلاق حرفه ای کمک نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2023071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!