عفونت با ویروس سایتومگال در بیماران کاندید پیوند کلیه در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیماران تحت پیوند کلیه به علت دریافت انواع داروهای تضعیف کننده ایمنی مستعد انواع عفونتهای فرصت طلب از جمله ویروس سایتو مگال هستند. فعالیت مجدد ویروس در این بیماران، که در افراد سرمی مثبت از نظر IgG ضد ویروس سایتومگال رخ می دهد سبب بروز بیماری شدید همراه مرگ و میر و رد پیوندمی شود . هدف از این مطالعه بررسی شیوع سرمی IgG و IgM ضد ویروس سایتومگال قبل از انجام پیوند و تحت نظر قرار دادن طولانی مدت بیماران در جهت تعیین میزان بروز بیماری فعال ویروس سایتومگال است.
 مواد و روش مطالعه
در این مطالعه که به روش توصیفی تحلیلی طراحی شده است کلیه 70 بیمار کاندید پیوند کلیه در بیمارستان الزهرای اصفهان. طی سالهای1384-1381 مورد بررسی قرار گرفتند و پس از خونگیری و تکمیل پرسشنامه روی سرم بیماران تست الیزا جهت بررسی آنتی بادی IgG  و IgM  ضد ویروس سایتومگال انجام گردید و شیوع سرمی این آنتی بادی ها محاسبه گردید و شیوع آن بر حسب جنس و سن مشخص شد و سپس   بیماران به مدت  شش ماه  جهت بررسی بروز عفونت فعال ویروس سایتومگال بعد از پیوند تحت نظر قرار گرفتند .
یافته ها
از مجموع 70 بیمار مورد مطالعه 64 نفر (4/91%) آنتی بادی  IgG ضد ویروس سایتومگال مثبت داشتند که 38 نفر مرد (4/59%) و 26 نفر زن (6/40%)بودند .دو نفر هم دارای آنتی بادی  IgMبر ضد ویروس سایتومگال بودند که هر 2 نفر زن بودند (100%) . بین شیوع سرمی آنتی بادی IgG بر ضد ویروس سایتومگال با سن ارتباط معنی دار موجود بود (05/0>P) ولی با جنس ارتباطی  به دست نیامد. بین شیوع سرمی آنتی بادی IgM بر ضد ویروس سایتومگال با سن و جنس ارتباط معنی داری موجود نبود .در پیگیری 6 ماهه بیماران بعد از پیوند  تعداد 2 نفر (8/2%)  دچار بیماری فعال با ویروس سایتومگال شدند که یک نفر پیوند را رد کرد .
بحث و نتیجه گیری
با توجه به شیوع سرمی آنتی بادی IgG بر ضد ویروس سایتومگال در جمعیت مورد مطالعه و با توجه به ریسک عفونت مجدد در این بیماران که سبب عوارض شدید و حتی رد پیوند در این بیماران است توصیه می شود  بررسی سرولوژی ویروس سایتومگال قبل از پیوند و همچنین بررسی آنتی ژنمی65)) PP و PCR به عنوان تست غربالگری هفتگی در این بیماران جهت جلوگیری از عفونت شدید و کشنده انجام گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2023151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!