پدیده ترخیص کودکان کم شنوا از خدمت تربیت شنوایی از دیدگاه شنوایی شناسان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
بسیاری از کودکان کم شنوا پس از تشخیص، برای دریافت خدمت تربیت شنیداری ارجاع می شوند. هدف پژوهش آن بود که پدیده ترخیص از خدمات تربیت شنیداری کودکان کم شنوا مورد کنکاش و شناسایی قرار دهد.
روش بررسی
در این پژوهش کیفی که در تهران انجام شد، برای جمع آوری داده ها از شیوه مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با شنوایی شناسان باتجربه استفاده شد. برای دست یابی به شنوایی شناسان با تجربه در ارائه خدمت توانبخشی تربیت شنوایی به کودکان کم شنوا ترکیبی از شیوه های نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی به کار برده شد. نمونه گیری تا آنجا ادامه یافت که اشباع داده ها حاصل شد، و این زمانی بود که تعداد مصاحبه شوندگان بالغ بر 8 نفر شدند. متونی مشتمل بر دست نوشته هایی که در طول مصاحبه از نکات مهم فراهم شده و پیاده سازی متن از نوار ضبط شده مصاحبه ها تهیه شد. طی فرآیند کدگذاری-استخراج گویه مفاهیم شکل گرفتند. کد ها در گروه های بزرگ تر تم ها و خوشه ها دسته بندی شدند.
یافته ها
برخی از مصاحبه شوندگان «تکامل توانایی های گوش دادن» و «دریافت خدمات تربیت شنیداری» را دو مقوله متمایز از یکدیگر نمی پنداشتند. به نظر می رسد «تمایل و یا محدودیت های خانواده» تنها معیار تعریف شده و مشخص مورد اتفاق نظر مشارکت کنندگان برای پایان دادن به جلسات درمانی بود. نتایج نشان داد بیشتر مشارکت کنندگان بر این باور نبودند که لزوما می بایست برای برنامه ارائه خدمت تربیت شنیداری نقطه پایانی در نظر داشت. هر چند مشارکت کنندگانی که باور داشتند که می بایست نقطه ای را برای ترخیص توانجو از خدمت تربیت شنیداری تعریف کرد، وسایل موجود ارزیابی مهارت های شنیداری کودکان را به عنوان وسیله ای برای بر مبنای آن بتوان برای پایان دادن به جلسات تربیت شنیداری تصمیم گرفت ناکارآمد می دانستند.
نتیجه گیری
نبود اتفاق نظر در مورد ضروری بودن داشتن برنامه ترخیص از خدمت تربیت شنیداری، عدم کارایی ابزارهای سنجش مهارت های شنوایی موجود در ارزیابی توانایی ها و تعیین آمادگی توان جویان برای ترخیص تنگناهایی است که در مدیریت کارای توانبخشی کودکان شناسایی شده در برنامه کشوری غربال شنوایی نوزادان، وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2023193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!