تیمار pre-IVM با پپتید ناتریورتیک تیپ C در حضور سیستئامین، دفاع آنتی اکسیدانی و قابلیت تکاملی تخمک های گاو در شرایط آزمایشگاهی را بهبود می بخشد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه:

استفاده از پپتید ناتریورتیک تیپ C (CNP) به همراه سیستئامین در شرایط پیش از بلوغ آزمایشگاهی (IVM) می تواند جهت فراهم کردن یک سیستم pre-IVM موثر، کمک کند.

هدف

این مطالعه جهت بررسی اثرات CNP در ترکیب با سیستئامین بر بلوغ میوتیک و قابلیت تکامل تخمک های گاو در شرایط آزمایشگاهی طراحی شد.

روش کار

تخمک ها به مدت 6 ساعت در محیط کشت pre-IVM غنی شده با nM  100 از CNP با یا بدون µM 100 سیستئامین، کشت و به دنبال آن به مدت 24 ساعت با روش استاندارد IVM کشت داده شدند. تخمک هایی که به مدت 24 ساعت به وسیله روش IVM استاندارد (بدون pre-IVM) بالغ شده بودند، به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. درصد تخمک های متوقف شده در مرحله وزیکول ژرمینال (GV) در هر یک از گروه های تیمار، در ساعت صفر پس از انجام IVM، ارزیابی و سپس میزان بلوغ هسته ای با بررسی درصد تخمک های رسیده به مرحله متافاز ІІ)ІІ (M در ساعت 24 پس از انجام IVM، اندازه گیری شد. پس از 24 ساعت از انجام IVM، تخمک ها تحت لقاح آزمایشگاهی (IVF) و کشت آزمایشگاهی جنین (IVC) قرار گرفتند. نرخ کلیواژ، 24 ساعت پس از تلقیح ارزیابی شد. نرخ تشکیل بلاستوسیت ها نیز 8 روز پس از IVF اندازه گیری شد. علاوه بر این گلوتاتیون (GSH) داخل تخمکی و همچنین مقدار گونه های فعال اکسیژن (ROS) برای هر گروه تیمار در ساعت 0 و 24 پس از انجام IVM اندازه گیری شد.

نتایج

هیچ تفاوتی بین گروه های تیمار pre-IVM همراه با CNP و شاهد از نظر نرخ بلوغ تخمک های گاوی وارد شده به مرحله M II، کلیواژ و نرخ تشکیل بلاستوسیت ها پس از لقاح آزمایشگاهی و همچنین سطوح داخل تخمکی GSH مشاهده نشد. جالب توجه اینکه، حضور سیستئامین در طی کشت pre-IVM همراه با CNP به طور معنی داری سبب بهبود نرخ تکامل جنین ها به مرحله بلاستوسیست، پس از لقاح و بلوغ آزمایشگاهی شد‎‏، به علاوه سبب افزایش سطح GSH و کاهش ROS در تخمک های گاو گردید. نتیجه گیری: بهبود قابلیت تکامل تخمک های گاوی در روش IVM به وسیله pre-IVM همراه با ترکیب CNP و سیستئامین ممکن است ناشی از افزایش قابلیت دفاع آنتی اکسیدانی باشد. بنابراین، این رویکرد ممکن است گزینه مناسبی برای فراهم سازی یک سیستم pre-IVM باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
173 تا 179
لینک کوتاه:
magiran.com/p2025824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!