شناسایی ژن های انتروتوکسین های کلاسیک استافیلوکوکوس اورئوس در مواد غذایی مختلف با آزمون واکنش زنجیره ای پلیمراز چندگانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه: 

بروز رسانی سالیانه اطلاعات درباره شیوع استافیلوکوکوس اورئوس و ژن های انتروتوکسین استافیلوکوکی (SEs) در هر منطقه جغرافیایی لازم است.

هدف

این مطالعه جهت بررسی شیوع این باکتری و انواع ژن های انتروتوکسین های مرتبط با آن در مواد غذایی مختلف، با استفاده از آزمون واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) چندگانه، انجام شد.

روش کار

برای رسیدن به این هدف، 310 نمونه، که به سه گروه (محصولات لبنی، گوشت، و گروه شیرینی سنتی) تقسیم شده بودند، جمع آوری شدند. پس از تعیین شیوع استافیلوکوکوس اورئوس، میزان حضور ژن های 16s rRNA، sea، seb، sec، sed، و see با استفاده از آزمون PCR چندگانه ارزیابی شدند.

نتایج

استافیلوکوکوس اورئوس از 103 نمونه (33%) بررسی شده جدا شد. همچنین، نمونه های در دسته گوشت بالاترین آلودگی را با استافیلوکوکوس اورئوس نشان دادند. در همین راستا، نمونه های کباب (5/61%) و به دنبال آن همبرگر (3/47%) و بستنی (8/33%) بیشترین محصولات آلوده بودند. در میان این 103 جدایه استافیلوکوکوس اورئوس، 72 جدایه (9/69%) حداقل حامل یک ژن SEs کلاسیک بودند. ژن انتروتوکسین نوع A به میزان بالاتری نسبت به سایر ژن های  SEsشناسایی شد. نتیجه گیری: یافته ها نشان دادند که دستکاری نامناسب نمونه ها در مراحل آماده سازی و فرآوری، به خصوص در محصولات گوشتی، می تواند منجر به انتشار بیشتر باکتری ها در محصولات شود. شیوع نسبتا بالای بعضی از ژن های انتروتوکسین کلاسیک در جدایه ها، قدرت بالقوه این باکتری در تولید انتروتوکسین، که می تواند منجر به مسمومیت غذایی شود را، نشان داد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
209 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p2025830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!