بررسی رابطه بین بخشودگی بین فردی، امید به زندگی و جهت گیری مذهبی با سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه های شهر یاسوج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 امید به زندگی و بخشودگی بین فردی دو مورد از مولفه های روانشناسی مثبت نگر می باشند که بر عوامل ارتقاء سلامت تاکید می کنند،و در همین راستا،ارتباط مذهب و سلامت و تعامل آن باامید و بخشودگی بین فردی در فرهنگهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه ی بین بخشودگی بین فردی، امید به زندگی و جهت گیری مذهبی با سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه های شهر یاسوج انجام گرفته است.

روش و بررسی

 این مطالعه یک پژوهش توصیفی–تحلیلی است که بر روی 761 نفر دانشجوی دانشگاه های شهر یاسوج انجام شده است. نمونه ها به صورت تصادفی خوشه ایو در هر خوشه به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل 5 پرسشنامه خصوصیات دموگرافیک، پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت، سلامت عمومی، امیدواری اسنایدر و بخشودگی بین فردی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

 نتایج نشان داد که بین بخشودگی بین فردی، امید به زندگی و جهت گیری مذهبی (درونی و بیرونی) با سلامت رابطه ی معنادار و مستقیم وجود دارد؛ به طوری که هرچه میزان بخشودگی و امید به زندگی در فرد بیشتر باشد سلامت فرد نیز بیشتر است و همچنین هرچه نمرات جهت گیری مذهبی به جهت درونی یا بیرونی بیشتر می شود سلامت فرد نیز بیشتر است.

نتیجه گیری

 هرچه میزان بخشودگی بین فردی، امید به زندگی و جهت گیری مذهبی در فردی بیشتر باشد، فرد از سلامت عمومی بالاتری برخوردار است. همچنین بین جهت گیری مذهبی بیرونی و سلامت عمومی رابطه ی مثبت و معناداری یافت شد که می تواند به این دلیل باشد که ممکن است به مرور زمان فرد تحت تاثیر اعمال مذهبی که انجام می دهد قرار گیرد و رفتار های پرخطر را نیز جهت حفظ شرایطی که دارد از خود نشان ندهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
555 تا 568
لینک کوتاه:
magiran.com/p2026185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!