رابطه بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی و باورها و ارزش های دانش آموزان با نگرش به درس ریاضی با تاکید بر نقش واسطه ای فرهنگ مدرسه و فرایند آموزش ریاضی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف پژوهش بررسی رابطه بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی و باورها و ارزش های دانش آموزان بر نگرش به درس ریاضی با تاکید بر نقش واسطه ای فرهنگ مدرسه و فرایند آموزش ریاضی بود. پژوهش از لحاظ روش شناسی، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر متوسطه اول شهر آشخانه به تعداد 200 نفر است. نمونه بر اساس فرمول کوکران 132 نفر به دست آمد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. در پژوهش از پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر (1990)، وضعیت اجتماعی - اقتصادی قدرت نما (1392)، فرهنگ مدرسه الساندرو و ساد (1997)، فرایند آموزش تاملینسون (2001) و نگرش به درس ریاضی پهلوان (1384) استفاده گردید. پرسشنامه ها دارای روایی صوری و محتوایی بوده و ضریب پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 0/704؛ 0/774؛ 0/739؛ 0/701 و 0/778 است. داده ها با نرم افزار SPSS22 تحلیل شد. طبق نتایج، بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی و باورها و ارزش های دانش آموزان بر نگرش به درس ریاضی با تاکید بر نقش واسطه ای فرهنگ مدرسه رابطه معناداری وجود دارد و بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی، باورها و ارزش های دانش آموزان، فرهنگ مدرسه، فرایند آموزش با نگرش به درس ریاضی رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی با تاکید بر نقش واسطه ای فرهنگ مدرسه و فرایند آموزش و نگرش به درس ریاضی در دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد و بین باورها و ارزش های دانش آموزان با تاکید بر نقش واسطه ای فرهنگ مدرسه و فرایند آموزش و نگرش به درس ریاضی در دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p2026704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!