تحلیل کارایی و رتبه بندی واحدهای استانی سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان غیرمستقیم با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

امروزه سنجش کارایی به دلیل مشخص نمودن ضعفها، قوتها و میزان بهره گیری از منابع در دسترس دارای اهمیت بسیار می باشد؛ لذا هدف از این تحقیق تحلیل کارایی و رتبه بندی واحدهای استانی سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان غیرمستقیم بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی توصیفی-مقطعی کارایی های فنی، مدیریتی و مقیاس سازمان تامین اجتماعی در 31 استان ایران توسط مدل ورودی گرای تحلیل پوششی داده ها و با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس مورد تحلیل قرار گرفت و استانها با استفاده از مدل اندرسون-پیترسون رتبه بندی شدند. متغیرهای ورودی شامل تعداد نیروی انسانی تخصصی، تعداد نیروی انسانی پشتیبانی، میزان درآمد هر استان و متغیرهای خروجی شامل تعداد و هزینه ی نسخ رسیدگی شده در هر استان بود. داده های مورد نیاز از سالنامه آماری سال 1396 سازمان تامین اجتماعی اقتباس شد و تحلیل داده ها به کمک نرم افزارهای DEAP 2.1 و EMS 1.3.0 انجام شد.

یافته ها

میانگین نمرات کارایی فنی 0/880، کارایی مدیریتی 0/818 و کارایی مقیاس 0/928 محاسبه شد. بر اساس نمرات فوق کارایی استان های کهگیلویه و بویراحمد و تهران رتبه ی اول و کرمان رتبه ی آخر را کسب نمودند.

نتیجه گیری

به طور کلی ظرفیت ارتقای کارایی فنی، مدیریتی و مقیاس به ترتیب به میزان 12، 2/18 و 2/7 درصد در بخش درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی وجود دارد که استانهای ضعیف و ناکارا باید در اولویت بهبود کارایی قرار گیرند که این امر می تواند با الگوگیری از استانهای کارا، الکترونیکی نمودن نسخ و مدیریت دقیقتر درآمدها و تعداد نیروی انسانی شاغل در بخش درمان غیرمستقیم تحقق یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2027949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!