ارتباط سندرم متابولیک با شدت های مختلف بیماری انسدادی مزمن ریوی بر اساس معیارهای Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease 2017 (GOLD 2017)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به تازگی، میزان شیوع سندرم متابولیک در جوامع در حال افزایش است و از طرفی، همراهی آن با برخی بیماری ها، می تواند میزان مرگ و میر بیماران را افزایش دهد. بنابراین، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی ارتباط سندرم متابولیک با شدت بیماری انسدادی مزمن ریوی (Chronic obstructive pulmonary disease یا COPD) بر اساس معیارهای Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease 2017 (GOLD 2017) در بیماران سرپایی انجام شد.

روش ها

در این مطالعه ی مقطعی که بر روی 96 بیمار مبتلا به COPD مراجعه کننده به بیمارستان الزهرای (س) اصفهان در سال های 97-1396 انجام شد، شدت COPD در بیماران بر اساس معیار GOLD 2017 مشخص شد. همچنین، میزان فراوانی سندرم متابولیک، لیپید پروفایل و شاخص های آنتروپومتری در بیماران مورد بررسی قرار گرفت و ارتباط شدت های مختلف COPD و سندرم متابولیک با سایر متغیرها مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

فراوانی سندرم متابولیک در بیماران دچار COPD، 5/86 درصد بود و همچنین، میانگین دور کمر، سطح قند خون ناشتا، فشار خون سیستول و دیاستول، شاخص توده ی بدنی و تری گلیسیری در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک و COPD به طور معنی داری بیشتر از بیماران دچار COPD به تنهایی بود (050/0 > P). همچنین، ارتباط معنی داری بین شدت های مختلف COPD و سندرم متابولیک وجود نداشت (050/0 < P).

نتیجه گیری

 سندرم متابولیک با شدت های مختلف COPD بر اساس نتایج مطالعه ی ما در ارتباط نبود، اما به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است

زبان:
فارسی
صفحات:
708 تا 713
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!