اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر استرس، نشخوار ذهنی و نگرانی از تصویر بدنی در زنان ماستکتومی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان پستان یکی از شایع ترین انواع سرطان و ماستکتومی یکی از درمان های اولیه در سرطان پستان است که باعث نقص فیزیکی و اختلال های روانشناختی می شود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر استرس، نشخوار ذهنی و نگرانی از تصویر بدنی در زنان ماستکتومی شده بود.

روش کار

این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های مداخله و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان ماستکتومی شده در بیمارستان شفا شهر اهواز در سال 1396 بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه مداخله 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مثبت اندیشی قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. گروه ها در مراحل پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه های استرس، نشخوار ذهنی و نگرانی از تصویر بدنی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-22 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.

یافته ها

گروه های مداخله و کنترل از نظر استرس، نشخوار ذهنی و نگرانی از تصویر بدنی تفاوت معناداری داشتند. به عبارت دیگر آموزش مثبت اندیشی باعث کاهش معنادار استرس (F=115/27, P<0/001)، نشخوار ذهنی (F=154/78, P<0/001)و نگرانی از تصویر بدنی (F=133/49, P<0/001))در زنان ماستکتومی شده شد.

نتیجه گیری

نتایج نشان دهنده اثربخشی آموزش مثبت اندیشی در کاهش استرس، نشخوار ذهنی و نگرانی از تصویر بدنی در زنان ماستکتومی شده بود. بنابراین درمانگران برای مداخلات روانشناختی به ویژه برای کاهش استرس، نشخوار ذهنی و نگرانی از تصویر بدنی می توانند از روش آموزش مثبت اندیشی استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2030708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!