بررسی عناصر سه گانه فکری، شکلی و ساختاری دعای ندبه
زیبایی شناسی ادعیه انتظار _ از جمله دعای ندبه _ موضوعی است که کمتر به آن توجه شده است؛ ضرورت و اهمیت مطالعات گونه شناختی ادبی در متون ادب اسلامی از آن جاست که این رهیافت، خواننده را در دریافت متن، چیستی متن و تاویل لایه های آن یاری می رساند.
در پژوهش حاضر به سبک مسئله محور، با روش کتابخانه ای و به صورت توصیفی _ تحلیلی، بعد از اشاره به کلیات، بیان شده است که: متون ادبی دارای عناصر مختلفی می باشد که در این جا سه عنصر اساسی فکری، شکلی و ساختاری بررسی می گردد. مهدویت، اندیشه اصلی در عنصر فکری دعای ندبه می باشد که در کنار آن به اندیشه های فرعی مانند بعثت انبیاء، ولایت امیرالمومنین7 و ائمه معصومین: و... مطرح می شود؛ در عنصر شکلی مباحث محاوره، عاطفه، تصویر و موسیقی مورد بحث واقع شده است که در عنصر محاوره دو خطاب مشخص و مبهم، و در عنصر عاطفه پنج مرحله تحریک عاطفه، آمادگی، هویت، هیجان و ارزیابی، و در عنصر تصویر، تصویر فرد منتظر و امام و جامعه و در عنصر موسیقی سه نوع موسیقی بیان می گردد؛ در عنصر ساختاری هم دو محور عمودی و افقی مورد بحث قرار گرفته است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.