تاثیر آموزش سواد رسانه ای بر نگرش به خشونت در کاربران نوجوان بازی های رایانه ای خشن مراجعه کننده به گیم نت در شهر قم در سال 1391
کودکان و نوجوانان به واسطه رشد شناختی ناقص تر و تجارب کمتر خود از قربانیان اصلی بازی های رایانه ای خشن هستند . یکی از شیوه های مصون سازی این آموزش سواد رسانه ای می باشد که تفکر انتقادی را در مخاطبین خود پرورش می دهد. هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش سواد رسانه ای در نگرش نسبت به خشونت در کاربران بازی های رایانه ای خشن می باشد.
در این مطالعه تجربی 100 نوجوان کاربر بازی های رایانه ای خشن مراجعه کننده به گیم نت های شهر قم به صورت تصادفی انتخاب شده و پس از تکمیل پرسشنامه های دموگرافیک و نگرش نسبت به خشونت به به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. مداخله آموزشی تدوین شده بر اساس سواد رسانه ای منطبق بر بازی های رایانه ای خشن برای گروه آزمون اجرا شد. سپس داده ها توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد که دو گروه از نظر میانگین نمره نگرش به خشونت دارای تفاوت معنی داری در مرحله قبل از مداخله نیستند. اما یک ماه بعد از مداخله آموزشی میانگین نمره نگرش به خشونت در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی دار داشته و در گروه آزمون نگرش مثبت به خشونت کمتر شده است.
آموزش سواد رسانه ای می تواند تاثیر بازی های رایانه ای خشن را بر ایجاد نگرش مثبت کاربران نوجوان به خشونت کاهش دهد. گنجاندن مبانی سواد رسانه ای در متون درسی و برنامه های پیشگیرانه در این زمینه ضرورت دارد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.