ارتباط بین فعالیت الکترومایوگرافی عضلات اطراف زانو با حداکثر نیروهای عکس العمل زمین حین حرکت فرود تک پا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف
فعالیت عضلات کنترل کننده مفصل زانو، بزرگی نیروهای عکس العمل زمین را در طول فعالیت های پرش-فرود تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین فعالیت الکترومایوگرافی عضلات زانو با حداکثر نیروهای عکس العمل زمین بود.
مواد و روش ها
روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی است. 20 ورزشکار مرد سالم (میانگین±انحراف استاندارد، سن 45/4±5/25 سال) به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. میزان فعالیت عضلات اطراف زانو شامل چهارسرران، همسترینگ و دوقلو در مرحله قبل و بعد از برخورد پا با زمین و ارتباط آن با حداکثر مولفه های نیروی عکس المعل زمین (عمودی، قدامی-خلفی و داخلی-خارجی) حین حرکت افت-فرود تک پا مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل داده های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحقیق حاضر همبستگی معنادار و منفی را بین فعالیت عضله دوقلو خارجی در مرحله بعد از برخورد با تمام مولفه های نیروی عکس العمل زمین نشان داد (001/0P=). بین فعالیت عضله دوقلو داخلی در مرحله قبل از برخورد با تمام مولفه های نیروی عکس العمل زمین همبستگی مثبت و معنادار و در مرحله بعد از برخورد با مولفه های عمودی و قدامی-خلفی همبستگی منفی و معنادار وجود داشت (001/0P=). همچنین بین فعالیت عضله همسترینگ خارجی و مولفه قدامی-خلفی نیروی عکس العمل زمین در مرحله بعد از برخورد همبستگی منفی و معناداری وجود داشت (001/0P=).
نتیجه گیری
به نظر می رسد عضلات همسترینگ خارجی و دوقلو (داخلی و خارجی) نقش مهمی در تعدیل حداکثر نیروهای عکس العمل زمین حین حرکت افت-فرود تک پا ایفا می کند؛ بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر، به مربیان و متخصصین توانبخشی پیشنهاد می شود به منظور پیشگیری از آسیب رباط صلیبی به طور خاص بر روی فعالیت عضلات همسترینگ خارجی و دوقلو (داخلی و خارجی) تمرکز کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2032586 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!