تاثیر شش هفته تمرین تناوبی شدید) HIIT (همراه با مصرف امگا- 3 برسطح پلاسمایی فاکتوررشد نروتروفیک مشتق از مغز) BDNF (پسران نوجوان غیر فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیوع اضافه وزن و چاقی در نوجوانان و بزرگسالان در دنیا به عنوان یک عامل بحرانی برای سلامتی شناخته شده است که در کودکی شروع و بیشتر اوقات تا بزرگسالی ادامه می یابد. فاکتور رشد نروتروفیک مغزی) BDNF (، سلول های بنیادی عصبی را تحریک و فعال میکنند که باعث تکثیر و تمایز سلولهای عصبی می شود و برای تنظیم شکل پذیری عصبی برای اصلاح عملکرد و ساختار در مدارهای عصبی، یادگیری و حافظه ضروری است. بنابراین هدف این پژوهش بررسی اثر 6 هفته تمرینات تمرین تناوبی شدید) HIIT (و امگا 3 بر BDNF پلاسمای خون پسران غیر فعال میباشد.

روش کار

آزمودنی های این پژوهش 40 نفر از دانش آموزان پسر غیرفعال مقطع دبیرستان بودند که به روش نمونه گیری چند مرحلهای از نوع خوشه ایتصادفی شده انتخاب و بر اساس جدول اعداد تصادفی به چهارگروه تمرین HIIT ، مکمل امگا- 3 ، تمرین + مکمل امگا 3 ، و دارونما تقسیم شدند. گروه هایی که تمرین داشتند سه جلسه در هفته با شدت 80 تا 90 % max2VO به تمرین پرداختند. مکمل امگا 3 و دارونما روزانه دو عدد کپسول در وعده نهار دریافت میکردند. برای مقایسه میانگین اختلاف بین گروه ها از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی LSD استفاده گردید و همچنین سطح معنی داری آماری نیز) 05 / 0 > P(در نظر گرفته شد.

یافته ها

بعد از انجام مداخله یافته ها نشان میدهد بین سطح BDNF پلاسمایی گروه های تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که تغییرات سطح BDNF پلاسما در گروه تمرین HIIT نسبت به گروه دارونما و مکمل همچنین سطح این شاخص در گروه تمرین HIIT + مکمل امگا 3 نسبت به گروه مکمل به طور معنی داری بالاتر است. اما سطح BDNF پلاسما در گروه تمرین  HIIT+ مکمل امگا 3 نسبت به گروه کنترل و تمرین HIIT تفاوت معناداری را نشان نداده است.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد تمرین HIIT به تنهایی و تمرین HIIT + مکمل امگا 3 تاثیر مثبتی بر سطح تغییرات سرمی BDNF پلاسما در نوجوانان غیرفعال دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2034074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!