رابطه ویژگی های شخصیتی و بهزیستی روانشناختی درافراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر: نقش واسطه ای تنظیم هیجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی با بهزیستی روان شناختی در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با نقش واسطه ای تنظیم هیجان بود.

روش بررسی

روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی همبستگی و همین طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر مراجعه کننده به کلینیک گوارش دانش در شهر تهران در سال 1396 بودند که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 390 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسش نامه های ویژگی های شخصیتی نئو کاستا و مک گری (1992)، بهزیستی روان شناختی ریف (1989) و تنظیم هیجان گراس و جان (2003) استفاده گردید. ارزیابی الگو پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS Inc., Chicago, IL; Version 18 و Amos انجام گرفت. ویژگی های فنی پرسش نامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید و هم چنین ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند.

نتایج

نتایج نشان داد، درجه تناسب مدل ارائه شده با توجه به مولفه های پژوهش مناسب بود؛ ویژگی های شخصیتی و بهزیستی روان شناختی در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با نقش میانجی تنظیم هیجان رابطه داشت (0001/0p<).

نتیجه گیری

این پژوهش ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و بهزیستی روانشناختی با نقش واسط ای تنظیم هیجانی در مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر را تایید می کند و به دلیل شواهد متعدد علمی در سبب شناسی این سندرم، مطالعه بیشتر در زمینه مهارت های هیجانی و مشکلات مرتبط در مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر ضروریست.

زبان:
فارسی
صفحات:
1612 تا 1627
لینک کوتاه:
magiran.com/p2034404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!